جایگزین شدن تلویزیون به جای کتاب یک "فاجعه ملی" است!

یک پژوهش جدید در انگلستان نشان می دهد بسیاری از کودکان هنگامی که به سن مدرسه می رسند، هیچ تجربه ای از کتابخوانی ندارند.

در این پژوهش مشخص شده بیشتر از نیمی از آموزگاران دبستان، در دوران کاری خود دست کم یک دانش آموز داشته اند که در خانه هیچ تجربه ای از کتابخوانی با پدر و مادر یا خواهر و برادر بزرگ تر خود ندارد. این آموزگاران می گویند بچه ها با شخصیت های داستانی کتاب ها آشنا نیستند و بیشتر دانسته های خود درباره داستان ها را از فیلم های انیمیشنی به دست می آورند.

یک کارشناس ادبیات کودک در بریتانیا، نتایج این پژوهش را یک "فاجعه ملی" نامید و گفت که این کودکان در دوران مدرسه با مشکلات درسی بسیاری روبه رو می شوند و خلاقیت آن ها که زمینه یک زندگی شاد و پرحاصل را فراهم می کند، به خوبی بارور نمی شود.

به گفته پیه کوربت، کارشناس و مشاور آموزشی دولت انگلستان، بسیاری از پدر و مادرها تلویزیون را جایگزین کتاب ها کرده اند و از اهمیت خواندن در رشد توانایی های کودک شان آگاهی ندارند. آن ها از این حقیقت غافلند که کودکانی که به طور مرتب برای شان کتاب خوانده می شود، در مدرسه بهتر کار می کنند، مهارت زبانی بهتری دارند و از تفکر انتزاعی پیشرفته تری برخوردارند.

بر اساس این گزارش گاردین، با تلاش های کارشناسان آموزش و ترویج خواندن، مهارت خواندن کودکان در سال های اخیر رشد داشته اما مهارت نوشتن در کودکان هنوز نیاز به توجه ویژه دارد. در پژوهشی که دانشگاه آکسفورد در این زمینه انجام داده، نزدیک به دو سوم از ۳۰۰ آموزگارانی که در بررسی شرکت داشتند بر این باورند که کودکان امروز به خوبی کودکان ۱۰ سال پیش نمی توانند با استفاده از مهارت نوشتن، داستانی را بازگو کنند.

پژوهش انجام شده درانگلستان نشان می دهد که با وجود کوشش های بسیار نهادهای دولتی و غیردولتی ترویج خواندن در این کشور، هنوز کودکان و نوجوانان بسیاری با خواندن و نوشتن و لذت آن آشنا نیستند.

کسی نمی داند وضعیت مهارت خواندن و نوشتن و خلاقیت کودکان در بسیاری از دیگر کشورهای جهان که چنین بررسی هایی یا انجام نشده و یا بسیار اندک است و دولت ها برای قرار دادن برنامه های کتابخوانی در برنامه ریزی های آموزشی مدرسه ها و ترویج خواندن در میان خانواده ها اولویتی در نظر نگرفته اند، چگونه است؟

Submitted by admin on