جشنواره داستان ها در لندن

کودکان و خانواده های لندنی ٩ و ١٠ جولای ٢٠١١ مهمان قصه گوها و نویسندگان هستند.

این جشنواره ی دو روزه ادبی با هدف جشن گرفتن "لذت خواندن" برگزار شده است. این جشنواره که نامش پاپ آپ است امسال برای نخستین بار برگزار می شود. در این جشنواره نویسندگان کودک و نوجوان، خوانندگان آن ها و همه ی کسانی که از زبان نوشتاری و خواندن کتاب لذت می برند گرد هم می آیند تا عشق به کتاب، شعر، داستان، قصه و فابل ها و... با هم قسمت کنند.

جشنواره داستان ها در لندن

فیلیپ آردا، یکی از برنامه ریزان جشنواره و نویسنده ی سه گانه ی فانتزی ادی دیکنز بر این باور است که اگر چه این جشنواره بر روی کتاب کودکان متمرکز است و بزرگترها تنها به همراه کودکان می توانند در این جشنواره شرکت کنند اما این جشنواره برای همه است. او می گوید: "این جشنواره برای خانواده است، برای مادرها و پدرها و برادرها و خواهرها و پدر بزرگ و مادربزرگ ها و پسرخاله ها و دختر عمه ها و هر فردی از خانواده که تصورش را بکنید. این جشنواره برای سهیم شدن در لذت خواندن است: دست یافتن و تجربه کردن فرصت ها و دنیای هایی که کتاب ها می توانند بر روی هر یک از ما بگشایند."

جشنواره پر از برنامه های هیجان انگیزی است که معمولا در این گونه جشنواره ها متداول است. افزون بر این برنامه های نو و تازه ای هم تدارک دیده شده است و بازدیدکنندگان می توانند انتظار کارگاه های مختلف، قصه گوها و تصویرگرها، نمایش ها و اجراها، جادو و شعبده بازی و ... را در این جشنواره داشته باشند.

جشنواره داستان ها در لندن

مایکل روزن شاعر و پنجمین دارنده ی مقام افتخاری ادبیات کودکان و نوجوانان بریتانیا و یکی دیگر از مسئولان برگزار کننده ی این جشنواره می گوید: "این جشنواره برای به وجود آوردن امکان دیدار رو در روی بازیگران، کارشناسان، کودکان، آموزشگاه ها و خانوادهاست. در چنین شرایطی هر اتفاق هیجان انگیزی می تواند رخ می دهد."

از برنامه های جالب روز گذشته ی این جشنواره مهمانی چای مومین، دیدار با اکسل شفلر تصویرگر داستان محبوب "گروفالو" و اجرای شعر از سوی مایکل روزن بود. در مهمانی چای مومین، بازدیدکنندگان با کیک و نوشیدنی فنلاندی که دستور تهیه ی آن ها را از "کتاب آشپزی مومین" گرفته شده، پذیرایی شدند. نویسنده ی این کتاب سمی مالیلا و تصویرگر آن توه یانسون نویسنده و تصویرگر مجموعه مومین ها است. مومین ها از شخصیت های داستانی بسیار محبوب در میان کودکان فنلاندی و کشورهای جهان هستند. این برنامه را سفارت فنلاند درانگلستان برنامه ریزی کرده بود. اکسل شفلر هم کودکان را با شخصیت های داستانی جدیدی که آفریده بود آشنا کرد و با کشیدن طرح های فانتزی، قصه ای را برای آن ها بازگو کرد.

این جشنواره با همکاری گروهی از هنرمندان، تصویرگران و نویسندگان کودک و نوجوان و روزنامه ی گاردین برگزار شده است.

Submitted by editor3 on