جشن بالماسکه کتاب:(به مناسب هفته کتاب و کتابخوانی)

به مناسبت هفته ی کتاب و کتابخوانی در آبان ۱۳۸۶، باهدف ترغیب  کودکان به  مطالعه و آشنایی با پدیدآورندگان کتاب، جشنی به نام "بالماسکه ی کتاب" در خانه ی کتابدار برگزارشد.

سه هفته پیش از روز برگزاری مراسم، به کودکان و نوجوانان اعلام شد که برای  برنامه ی جشن بالماسکه در خانه ی کتابدار،  قرار است علاقه مندان به شرکت در این جشن خود را به شکل یکی از شخصیت های کتابی که بیشتر از همه دوست دارند، درآورند.

در روزهای پیش از برگزاری برنامه، کوکان و نوجوانان برای مشورت و نظر خواهی درباره ی نقش هایی که می خواستند در جشن انتخاب کنند و آمادگی هر چه بیشتر برای بالماسکه، به کتابخانه می آمدند و با کتابدار درباره ی کتاب هایی که خوانده  بودند و شخصیت هایی که برگزیده بودند، بحث و گفت و گو می کردند. این تبادل نظرها، هم موضوع کار را برای داوطلبان روشن ترمی کرد وهم سبب آشنایی بیشتر کتابدار با سلیقه و نظرات آن ها می شد. از طرفی تشویق داوطلبان شرکت در جشن به استفاده از وسایل و امکانات ساده ی پیرامون خود، همچون تکه پارچه ها، مقواهای رنگی و  دور ریزها، خلاقیت و  نوآوری را در آن ها بر می انگیخت.

 مشارکت  کودکان گروه های سنی الف (زیر ۶ سال)  و همفکری والدین آن ها وگاهی کمک و همکاری کتابدار در گزینش داستان و شخصیت محبوب شان و انتخاب لباس و دیگرچیزهایی که آن ها را  به شکل شخصیت مورد نطرشان در آورد، از تجربه های جالب برگزاری این جشن بود.

دو نفر از اعضای کتابخانه که دو شخصیت داستان "عینکی و کلاهی" نوشته ی لیلا حکیم الهی را برای خود برگزیده بودند نیز به عنوان خبرنگار برای روز جشن انتخاب شدند تا با شخصیت های مختلف بالماسکه مصاحبه کنند.

در روز اجرای برنامه، نخست درباره ی روز کتاب و کتابخوانی توضیحات لازم به مهمانان داده شد و پدیدآورندگان (نویسندگان، تصویرگران، مترجمان ، ناشران و ...) کتاب های انتخاب شده به حاضران معرفی شدند. آن گاه این شخصیت ها همزمان با پخش موسیقی با هم آشنا شدند تا شخصیت های یکدیگر را شناسایی کنند. از جمله شخصیت های گزینش شده از سوی بچه ها، رستم  از کتاب "شاهنامه"، پری از کتاب "پینوکیو" خرگوش از کتاب "مسابقه خرگوش ولاک پشت" سیندرلا، گرگ از داستان "کدوقلقله زن" گربه از داستان "گربه بازیگوش" ضحاک از"شاهنامه" شیر از "کلیله و دمنه" ملکه از"ملکه آبها" شنل قرمزی از  داستان "شنل قرمزی" و...بودند.کتابدار و دو خبرنگار کوچک  در حین اجرای برنامه، درباره ی کتاب ها، داستان ها و ویژگی های شخصیت های مورد نظر با شرکت کنندگان مصاحبه می کردند.

در ادامه  ی برنامه چند نمایش خلاق براسا س داستان ها و شخصیت های انتخاب شده اجرا شد.

مصاحبه های روز جشن که شامل نام و نام خانوادگی عضو کتابخانه، نام داستان مورد نظر، نام نویسنده،  نام شخصیت  انتخابی  او، ویژگی های  آن شخصیت در داستان، همسانی و ناهمسانی های میان شخصیت و خود کودک ونوجوان، در قالب جزوه هایی تنظیم ، و در کتابخانه به نمایش گذاشته شدند.

دستاورد های برگزاری این جشن :

همکاری کودکان ونوجوانان شرکت کننده  با یکد یگر در اجرای هرچه بهتر جشن، و گفت وگو و تبادل نظر درباره یِ موضوع کتاب های انتخابی، سبب شد که این جشن  نسبت به دیگر جشن های خانه ی کتابدارکه توسط مربیان و بزرگترها  اداره می شوند، بسیار آسان تر و ساده تر برگزار  شود. کودکان ونوجوانان نیز از حضور در این برنامه بیشتر لذت بردند، چون در تمام طول برنامه  تحرک  داشتند، با هم حرف می زدند و از فضای رنگارنگ داستان ها که خود در خلق صحنه هایی از آن ها سهیم بودند، لذت می بردند.  پدران ومادران نیز از اینکه فرزندان شان ابتکار عمل را در این جشن، خود به عهده داشتند و از این موضوع احساس شادی و لذت می کردند خرسند و راضی بودند.

نویسنده
دیبا میرزاپور
Submitted by editor6 on