جشن روز جهانی کتاب کودک با عباس جهانگیریان و علی اصغر سیدآبادی!

 جشن روز جهانی کتاب کودک با حضور دو تن از نویسندگان کودک و نوجوان در خانه کتابدار کودک و نوجوان برگزار شد.

پس از شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، خانه کتابدار روز جهانی کتاب کودک را به همراه کودکان و نوجوانان در سی امین روز از فروردین ماه جشن گرفت. خانه کتابدار که هر سال جشن روز جهانی کتاب را در روزهای پایانی فروردین ماه برگزار می‌کند، از اسفند ماه سال گذشته با برگزیدن و در دسترس قرار دادن دو کتاب "روباه غذای لک لک را چه جوری خورد؟" برای کودکان و "جنگ که تمام شد بیدارم کن" برای نوجوان عضو خانه کتابدار، به استقبال این روز رفته بود. 

نوجوانان کتابخوان گروه سنی ج و د (پایانی دبستان و راهنمایی) در جشن امسال، نشست دوستانه ای با عباس جهانگیریان نویسنده و نمایشنامه نویس داشتند. در این نشست، گپ و گفت صمیمانه‌ای درباره کتاب "جنگ که تمام شد بیدارم کن" انجام شد. اعضای کتابخانه که این کتاب را خوانده بودند نقدهای جالبی بر روی این اثر داشتند. 

عباس جهانگیریان با نوجوانان عضو خانه کتابدار

عباس جهانگیریان گفت در بررسی های انجام شده در ادبیات جهان، موضوع عشق و کتاب‌های ترسناک دو موضوع مورد علاقه نوجوانان ارزیابی شده، که او نیز برای تالیف این رمان از موضوع عشق استفاده کرده است. داستان درباره دو نوجوان و احساسات بین آن ها است که در زمان جنگ روی داده است. "حامی" در این داستان قربانی "جنگ" و "حوری" قربانی "جهل" است. نویسنده به باور خود کوشیده تا "سایه جنگ" را جایگزین سیاهی جنگ نماید. چرا که جامعه امروز به اندازه کافی مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر جنگ بوده است و امروز جامعه نیاز به خود باوری و اعتماد به نفس دارد."  

اعضای نوجوان خانه که این اثر را خوانده بودند، بر این باور بودند که کتاب رابطه خوبی با مخاطب نوجوان برقرار می‌کند. آن‌ها به دقت و بسیار موشکافانه اثر را نقد کردند و با نویسنده به گفتگو پرداختند. عباس جهانگیریان، ضمن ابراز خوشحالی از این‌که نوجوانان عضو خانه با این دقت کتاب او را خوانده بودند، به آن‌ها پیشنهاد کرد هنگام خواندن هر کتاب، یک دفتر چه یادداشت به همراه داشته باشند و نکات مثبت و منفی اثر را یادداشت کنند و به عناصری هم‌چون زبان نثر، شخصیت پردازی و ساختار توجه کنند. از دیگر آثار جهانگیریان برای کودکان و نوجوانان می‌توان به "ترکه انار"، "خواب دختران چپ نیست!"، "شازده کدو"، "دفترچه مشکل گشا" و "فرهنگ فیلم های کودکان و نوجوانان" اشاره کرد.

علی اصغر سیدآبادی نویسنده و روزنامه نگار نیز با کتاب "روباه غذای لک لک را چه جوری خورد؟" به دیدار کودکان سال های نخست دبستان آمده بود. سید آبادی درباره چرایی نوشتن این داستان گفت: "با خودم فکر کردم این داستان سال‌های سال است که تکرار می‌شود و حتما به گوش روباه ها رسیده و اگر این روباه کتابخوان باشد و این قصه را شنیده باشد حتما راهی برای این مشکل پیدا کرده است. من حدس‌هایی زدم و فکر کردم حتما راه های بیشتری وجود دارد، بنابراین این داستان را نوشتم." سپس از کودکان خواست راه حل‌هایی که هنگام خواندن داستان به ذهن‌شان رسیده است با یکدیگر در میان بگذارند.

علی اصغر سید آبادی با کودکان عضو خانه کتابدار

 در این نشست کودکان روایت خود را از این قصه قدیمی برای هم بازگو کردند و نمایش‌هایی را هم فی البداهه اجرا کردند و جایزه گرفتند. عطا موحدی پور، مهمان کوچولو از تبریز هم داستانی برای دوستانش تعریف کرد.

 در پایان برنامه، سیدآبادی سه شعر از شعرهایش را که در دست چاپ دارد برای کودکان خواند و یکی از آن ها را به مناسبت روز جهانی کتاب کودک به همه کودکان هدیه کرد:

"کنسرو شهربازی"

شنبه، کنسرو لوبیا داریم

یک شنبه کنسرو ماهی

دو شنبه کنسرو قورمه سبزی داریم

سه شنبه کنسرو قیمه 

چهارشنبه کنسرو بادمجان داریم

پنج شنبه کنسرو آبگوشت

و جمعه کنسرو شهربازی

چی؟ 

تا حالا کنسرو شهر بازی نشنیده‌ای؟ 

پس آدم بزرگ‌ها را خوب نشناختی

یا تا حالا که 

داری این را

می‌خوانی

اختراعش کرده اند

یا به زودی اختراعش می‌کنند.

خانه ی کتابدار خانواده ها را هم فراموش نکرده بود و برای آن‌ها هم برنامه شادی را ترتیب داده بود. مینا حبیب نژاد که از مربیان حلقه مطالعانی گروه بزرگسال خانه کتابدار است، در یک برنامه سرگرم کننده مادران را با روز جهانی کتاب کودک، فلسفه این روز، هانس کریستین اندرسن و آثارش آشنا کرد.      

Submitted by admin on