با جعبه کتاب های بدرد نخور در کتابخانه

فرد Fred و "جعبه کتاب های بدرد نخور"  طرحی برای آشنایی کودکان کلاس سوم و چهارم دبستان با محتوای کتابخانه، به شیوه ای سرگرم کننده است.

این طرح را کتابدار کتابخانه عمومی Westoverledingen در آلمان به اجرا در می آورد. وی  در اجرای این طرح از کتاب "جعبه کتاب های بدرد نخور"  اثر اوله کونکه  OleKönnecke استفاده می کند.

نخست کتابدار در کتابخانه از کودکان استقبال می کند. پس از خوش آمد گویی با هم گشتی در کتابخانه می زنند. در پایان این گشت تصاویر کتاب "جعبه کتاب های بدرد نخور"  را با هم تماشا می کنند و کتابدار آن را برای کودکان می خواند.

در این داستان کودکان با پسر کوچکی به نام فردFred آشنا می شوند که در اتاق زیر شیروانی خانه یک کلاه کهنه و یک جعبه پر از انواع کتاب ها (جنایی، مصور، افسانه، داستان حیوانات و ...)  پیدا می کند. از کلاه خیلی خوشش می آید ولی کتاب ها چندان برایش جالب نیستند. چون هنوز وقت خوابیدن نیست  فرد تصمیم می گیرد که نگاهی به این کتابها بیندازد. ولی هر بار بعد از خواندن چند صفحه ای  از هر کتاب  آن را کنار گذاشته و به سراغ کتاب دیگری می رود، تا شاید کتاب دلخواه خود را بیابد.

پس از پایان بلندخوانی، کتابدار همراه با کودکان در کتابخانه به دنبال انواع کتاب هایی می گردد که در داستان درباره آنها صحبت شده است. در این گشت، کودکان باید مکان انواع گروه های کتاب در کتابخانه را به خاطر بسپارند. سپس کتابدار کودکان را به چند گروه کوچک تقسیم می کند. هر گروهی باید به دنبال جعبه کتاب ها در کتابخانه بگردد و پس یافتن، آنرا با کمک لیستی ازکتاب هایی که دریافت کرده است، پر کند. در این بخش از طرح کودکان خود به تنهایی با کتابخانه آشنا می شوند.

پس از اینکه تمام گروه ها جعبه های خود را پر از کتاب کردند، دور هم جمع می شوند. حال هر گروه باید کتاب های جعبه خود را معرفی کند. (با نشان دادن کتاب و خواندن عنوان آن) سپس هر گروهی کتابی از جعبه خود را دریافت می کند که باید برای آن حرکت و یا حالتی خلق کند. در این بخش پروژه نیروی خیال پردازی و تخیل کودکان تقویت می شود.

کودکان هر گروهی در گوشه دنجی در کتابخانه با هم و با دقت جلد کتاب وعنوان آنرا تماشا می کنند. سپس با هم درباره آن بحث و گفتگو می کنند که موضوع داستان  کتاب چه می تواند باشد.  بعد کودکان باید موضوع کتاب را در انواع حالت ها و یا حرکت های  بدنی  به نمایش در آوردند.

در پایان،  تمام گروه ها دور هم جمع می شوند و هر گروه کتاب خود را به  تماشا می گذارد. گروه های دیگر باید حدس بزنند که این کتاب چه کتابی از جعبه کتاب ها می تواند باشد.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک-ترانه وکیلی
Submitted by admin on