"جیم دگمه" تولدت مبارک!

یکی از محبوب ترین کتاب های کودکان در آلمان، داستان "جیم دگمه و لوک لوکوموتیوران" اثر میشل انده است که امسال ۵۰ ساله می شود.

به این مناسبت "بنیاد خواندن" Stiftung Lesen با همکاری انتشارات تینمن Verlag Thienemann در سال تحصیلی جاری دست به اقدام جالبی در جهت ترویج خواندن می زند. هدف از اجرای این پروژه، استفاده از محبوبیت «جیم دگمه و شرکا» برای تشویق به خواندن دانش‌آموزان در مراکز آموزشی است.

این بنیاد از تمام دبستان‌ها در آلمان دعوت می‌کند که در مسابقه تهیه کارت تبریک تولدی برای جیم دگمه شرکت کنند.  با شعار «جیم دگمه تولدت مبارک»، تمام  کلاس‌های دبستان‌ها می‌توانند کارت تبریک تولدی پر از تخیل، برای این قهرمان داستان‌های میشل انده بنویسند، نقاشی کنند و بسازند.

جیم دکمه میشل انده تشویق به خواندن در دبستان

این کارت‌های تبریک نباید بزرگ‌تر از اندازه A5 باشند. تمام دانش‌آموزان یک کلاس بایستی در تهیه آن شرکت کنند و تا ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) امسال به این بنیاد بفرستند.

به بهترین کارت‌ها جوایزی اهدا می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها برگزاری جشن تولد «جیم دگمه» برای دانش‌آموزان کلاس برنده است. همچنین کتابخانه‌های مراکزآموزشی برنده، مجموعه‌ای از کتاب‌های «جیم دگمه» را دریافت می‌کنند.

میشل انده یکی از محبوب‌ترین نویسندگان داستان‌های کودکان در آلمان است.  داستان «جیم دگمه و لوک لوکوموتیوران» یا "Jim Knopf und Lukas der Lokomotivführer"  نخستین کتاب او برای کودکان است که به سال ۱۹۶۰ نوشته شده است. این داستان، جایزه ادبیات کودکان آلمان را در سال ۱۹۶۱ برای انده به ارمغان آورد و او را بر آن داشت تا داستان‌نویسی برای کودکان را ادامه دهد. 

برگردان:
ترانه وکیلی
Submitted by admin on