حق برابر، فرصت برابر، آموزش فراگیر برای همه

از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱ شمار کودکان محروم از تحصیل  از ۱۰۷ میلیون به ۵۷ میلیون کاهش پیدا کرده است و نرخ باسوادی در  بزرگسالان از ۷۶٪ در سال ۱۹۹۰ به ۸۴٪ در سال ۲۰۱۱ رسیده است.

این پیروزی بزرگی است اما هم اکنون دستیابی به آموزش برای همه دچار رکود شده است. هفته اقدام جهانی Global Action Week کمپینی است که برای افزایش آگاهی مردم درباره اهمیت «آموزش برای همه» توسط «کمپین جهانی آموزش» هر سال برگزار می شود. یونسکو نیز با تشویق از طریق دفترهایش در سراسر دنیا برای پیشبرد این هدف همکاری می کند.
 موضوع امسال این برنامه «حق برابر، فرصت برابر: آموزش و معلولیت» است و روی موضوع آموزش کودکان معلول تمرکز دارد. یک هفتم از جمعیت دنیا معلول هستند. ۹۳ میلیون از این افراد کودک هستند و یک سوم کودکان محروم از تحصیل را کودکان معلول تشکیل می دهند. براساس کمپین جهانی آموزش میلیون ها کودک معلول از حق تحصیل خود محرومند و ضروریست که دولت ها برای تضمین برخورداری همه ی کودکان از آموزش باکیفیت حمایت کنند و برای کودکان معلول فرصت برابر برای شرکت در جامعه شان فراهم کنند. برای عمل کردن به ماده ۲۴ پیمان نامه حقوق معلولین سازمان ملل متحد باید تلاش های بیشتری در زمینه آموزش معلولان در جهان انجام شود.

حق برابر، فرصت برابر، آموزش فراگیر برای همه

همه کودکان علی رغم تفاوت هایشان باید در کنار هم آموزش ببینند. مدرسه ها و فضاهای آموزشی نه تنها از نظر آموزشی باید کارآمد باشند بلکه باید دارای فضایی دوستانه، ایمن، تمیز و سالم و به دور از تبعیض جنسیتی باشند. یونسکو با ۱۹۵ دولت عضو خود تلاش می کند تا موانعی را که دانش آموزان را از سامانه ی آموزشی فراگیر محروم می کند، از میان بردارد.
برای نمونه در حال حاضر یونسکو با مرکز پژوهش های آموزشی کشورهای عربی خلیج [فارس] و دفتر بین المللی آموزش و پرورش بر روی پروژه ای برای ترویج آموزش فراگیر در کشورهای عربی همکاری می کند. یونسکو با کمک این دو مرکز بسته ی آموزشی را برای کارشناسان آموزشی و آموزگاران فراهم کرده است.
همچنین یونسکو فضایی را برای تبادل ایده ها ایجاد کرده است که در آنجا همه می توانند تجربه های خود را به اشتراک بگذارند.

حق برابر، فرصت برابر، آموزش فراگیر برای همه

 اگر چه قدم هایی در این زمینه برداشته شده است، هنوز کارهای بسیاری باید انجام شود. موانعی که بر سر راه آموزش فراگیر وجود دارد شامل: اراده سیاسی ضعیف، بی توجهی به نیازهای آموزشی معلولان، ضعف در گردآوری داده ها که سبب می شود نتایج سامانه ی آموزشی غیرفراگیر پنهان بماند، منابع مالی ناکافی و استفاده ناکارآمد از منابع در دسترس و آموزش ندیدن آموزگاران و کارکنان آموزش و پرورش در این باره.

فلورانس میگن، از کارشناسان آموزش یونسکو بر این باور است که با مبارزه کردن برای برابری در آموزش جهان بهتری خواهیم داشت. او می گوید: ‌". نگرش منفی نسبت به تفاوت ها سبب تبعیض می شود و می تواند به یک مانع جدی در یادگیری منجر شود."   

 

Submitted by editor3 on