حق رای برای کودکان در جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان

هشتمین دوره ی جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان، با بخش جدیدی به نام معرفی كتاب از نگاه مخاطب برگزار خواهد شد و كودكان و نوجوانان نیز كتاب های راه یافته به كمیته جوایز را داوری خواهند کرد. محمدرضا شاه آبادی، دبیر علمی هشتمین دوره این جشنواره درباره ی گروه داوران كودكان و نوجوانان گفت: این گروه از میان كودكان و نوجوانانی انتخاب شده اند كه به مطالعه علاقمندند و در كتابخانه های عمومی سابقه فعالیت داشته اند و چهره شاخصی از خود نشان داده اند.

شاه آبادی هدف از این طرح را گردآوری اظهار نظر بی واسطه مخاطبان درباره كتاب های تولیدی اعلام كرد و افزود: از این طریق تلاش می كنیم نظر مخاطبان درباره كتاب ها را هــر چه دقیق تر و فارغ از ملاحظات بدست آوریم. 

در این جشنواره دو گروه داوری كودك و نوجوان به انتخاب كتاب ها در سه بخش شعـر، داستان و علمی و آموزشـی می پردازند و در هر بخش سه كتاب برتر، برگزیده و قابل تقدیر را انتخاب می کنند که از ناشران این كتاب ها تقدیر خواهد شد. 

هشتمین دوره جشنواره كتاب برتر كودك و نوجوان بهمن ماه برگزار خواهد شد. انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودك و نوجوان این جشنواره را با نگاه ویژه به نقش ناشر هر دو سال یک بار برگزار می کند. درهشتمین دوره جشنواره كتاب برتر كتاب‌های چاپ اول تولید سال ۹۲ و ۹۳ داوری خواهند شد. برخی از ملاك های ارزیابی متن شامل شعر، داستان و متون علمی و آموزشی، بهره‌گیری از تخیل، حفظ عناصر داستان و نوآوری در سبك نگارشی و استفاده از مفاهیم قابل درك برای مخاطبان كودك و نوجوان است. خلق فضای تصویر مناسب با متن، همراهی متن با تصویر، مطابقت تصویر به كار رفته با مستندات تاریخی و علمی، نوآوری در فرم و رنگ و طراحی جلد مناسب كتاب از جمله ملاك‌های ارزیابی هیأت داوران اشاره شده در فراخوان برای بخش تصویر و گرافیك است. همچنین در بخش داوری مدیریت نشر، نوآوری، خلاقیت و نیاز سنجی در انتخاب و سفارش موضوع كتاب ، ویراستاری و استفاده از قطع مناسب برای كتاب، كیفیت چاپ و صحافی مورد توجه هیأت داوران این بخش است. در بخش ترجمه نیز امانت‌داری، صحت و دقت در ترجمه، درج مشخصات شناسنامه‌ای متن اصلی ترجمه مناسب با سبك ادبی و زبانی متن اصلی ملاك نظر ارزیابان این بخش خواهد بود.  

 

منبع
انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان
Submitted by editor3 on