خانه‌ آسترید لیندگرن فقط به روی نوجوانان و بزرگسالان باز است

سیزده سال پس از مرگ آسترید لیندگرن در خانه‌ اش برای بازدید همگان باز شده است. آسترید لیندگرن از سال ۱۹۴۱ تا پایان عمر یعنی تا سال ۲۰۰۲ در این آپارتمان در استكهلم می زیست. آسترید شخصیت معروف خود، پی پی جوراب بلند را در این آپارتمان خلق كرد. 

پی پی جوراب بلند

 این خانه زیر نظر انجمن آسترید لیندگرن اداره می شود و فقط پذیرای نوجوانان پانزده سال به بالا و بزرگسالان است. این مسئله با اندیشه های لیندگرن متفاوت است؛ لیندگرن احترام و عشق به كودكان را سرلوحه ‌ی كار خود قرار داده است و همین مسئله سبب انتقادهایی از انجمن آسترید لیندگرن شده است.

خانه آسترید لیندگرن

هم اکنون در استهكلم موزه ای به نام Junnibacken وجود دارد که شخصیت‌های داستان‌های لیندگرن و دیگر داستان های كودكان مشهور سوئد در آن نگهداری می‌شود و پذیرای کودکان از هر گروه سنی است.

آسترید لیندگرن بی گمان نامدارترین نویسنده سوئد و تأثیرگذارترین نویسنده بر ادبیات کودکان به شمار می رود.  داستان پی پی جوراب بلند او تأثیری جدی بر آثار کودکان به جا گذاشت. این کتاب به بیش از ۹۰ زبان برگردانده شده است و از آثار محبوب کودکان به شمار می آید.

لیندگرن یک چهره عمومی برجسته و بانفوذ نیز بود، و سهمی اساسی در بحث ها و گاه وضع قوانینی در زمینه حقوق کودکان و جانوران، جنگ و سیاست عدم خشونت، و مسائل فرهنگی متفاوت داشت. 

لیندگرن به پاس تخیل خود جایزه های بی شمار بین المللی و کشورهای اسکاندیناوی گرفته است. لیندگرن تقریبا در آغاز حرفه نویسندگی در ۱۹۵۸ نشان هانس کریستین اندرسن را برای نگارش پی پی جوراب بلند دریافت کرد. دولت سوئد از سال ۲۰۰۲ در بزرگداشت نام و یاد او و با هدف ترویج ادبیات ناب کودکان و نوجوانان جهان، جایزه ای بین المللی به نام او بنیان نهاده است.

 

درباره آسترید لیندگرن بیشتر بدانیم

برگردان:
بهار اشراق
کلیدواژه:
Submitted by editor3 on