خانه آذر یزدی باید موزه ادبیات کودک شود

یک پژوهشگر یزدی گفت: "تبدیل خانه آذریزدی به گنجینه (موزه) ادبیات کودک یزد می تواند در سرلوحه کارهای بنیاد آذریزدی باشد."

حسین مسرت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: "مهدی آذرخرمشاهی معروف به آذر یزدی در اسفند  سال ۱۳۰۰ شمسی  در محله خرمشاه یزد به دنیا آمد. پدرش علی اکبر، فرزند رشید از تازه مسلمانان آن محله بود. آذر یزدی سواد خواندن و نوشتن را نزد پدرش آموخت. او به گفته خودش، هیچگاه به هیچ مدرسه ای نرفته است. تا جوانی به کار زراعت و بنایی در خرمشاه مشغول بود و پس از آن به کارگاه جوراب بافی آقا رضا سعیدی در بازار خان یزد رفت. سپس به تشویق آقای سعیدی، کتابفروشی یزد را در همان بازار به راه انداخت."

او ادامه داد: "آذریزدی به شوق دیدن کتاب های جدید و پیوند با مرکز نشر و چاپ در ایران، در سال ۱۳۲۳ شمسی به تهران کوچ کرد و بعد از مدتی که به عکاسی مشغول بود، در بنگاه های انتشاراتی گوناگون مانند امیر کبیر و اشرفی، به کار غلط گیری و تصحیح نمونه های چاپی می پرداخت. او تا حدود سال ۱۳۷۰ که در تهران بود، به این کار می پرداخت .پس از آن به یزد آمد و تا پایان عمر دراین این شهر در خانه پدری اش در محله خرمشاه زندگی کرد.

برخی آذر یزدی را پدر ادبیات کودکان ایران می دانند، ولی به هر حال او روشی نو را در بازنویسی قصه های کهن برای کودکان و نوجوانان ابداع کردو رویکردی دیگرگونه به ادبیات کودکان داشت؛ به حدی که می توان گفت تا پیش از آذر، کسی به این جدیت و پشتکار وارد مقوله ادبیات کودکان نشده بود."

او گفت: "آثار او نزدیک به ۴۰ کتاب می رسد که معروف ترین آن ها دوره ۸ جلدی قصه های خوب برای بچه های خوب، دوره ۱۰ جلدی قصه های تازه از کتاب های کهن، مجموعه قند و عسل، مثنوی بچه خوب، قصه های ساده و مثنوی معنوی مولوی است. 

آذریزدی در سال ۱۳۴۷ به سبب نگارش کتاب قصه های خوب برای بچه های خوب از سازمان جهانی یونسکو جایزه گرفت. همچنین در سال۱۳۴۵ کتاب قصه های قرآنی او از سوی شورای کتاب کودک به عنوان کتاب برگزیده سال معرفی شد. آذر در سال ۷۹ شمسی خادم قرآن شناخته شد و برای بزرگداشت مقام او در سال های ۸۰ توسبط بنیاد ریحانه الرسول و در سال ۸۵ توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران یادمان نکوداشتی در تهران برگزار شد."

این پژوهشگر گفت: "این نویسنده توانمند و دوستدار کودک، سرانجام در ۱۸ تیر ۸۸ به دیار جاوید شتافت و با گذشت سه سال از مرگ وی هنوز بنای آرامگاه او ساخته نشده است و امید می رود در سال جاری با همت و پیگیری مدیریت جدید بنیاد آذر یزدی این امر محقق شود."

مسرت درباره اولویت های کار بنیاد آذریزدی گفت: "بنیاد آذر یزدی باید فعالیت های خود را روی ادبیات کودکان ایران به ویژه یزد متمرکز کند و در کنار برگزاری آیین نکوداشت آذر یزدی، کارگاه های قصه خوانی، قصه نویسی و همایش سالیانه ادبیات کودک در ایران برگزار کند. پیگیری چاپ آثار چاپ نشده آذر یزدی، تبدیل خانه آذر به گنجینه (موزه) ادبیات کودک یزد هم می تواند در سرلوحه کارهای بنیاد آذریزدی باشد."

Submitted by admin on