خرس یا اردک

عنوان لاتین
Bear and Duck

کتاب «خرس یا اردک» داستانی است شیرین با طنزی پنهان برای آموزش مفهوم خودباوری به کودکان و این‌که باوجود تفاوت‌هایی که با دیگران دارند می‌توانند با آن‌ها دوست باشند.
در این داستان، خرس دیگر دلش نمی‌خواهد یک خرس باشد. از خوابیدن در تمام زمستان خسته است، در تابستان پشم‌های بدنش خیلی گرم هستند و از دست زنبورهایی که نیشش می‌زنند عصبانی و کلافه است.

در همین فکرهاست که متوجه یک خانواده اردک می‌شود که صف بسته‌اندو می‌روند. خرس پیش آن‌ها می‌رود و آخر صف می‌ایستد و شروع می‌کند به تکرار کارهایی که اردک‌ها می‌کنند. وقتی بزرگ‌ترین اردک از وجود خرس باخبر می‌شود او را از صف بیرون می‌کند اما خرس از او خواهش می‌کند به او یاد بدهد چطور می‌تواند مانند یک اردک باشد. اردک شروع می‌کند به آموزش خرس. نخستین مرحله لانه‌سازی و مراقبت از تخم است اما خرس تخمش را گم می‌کند. دومین مرحله شناکردن است اما خرس خیلی آب به اطرافش می‌پاشد. مرحله آخر پروازکردن است. خرس باید از یک تپه بالا برود و بپرد تا به پرواز دربیاید اما وقتی به هوا می‌پرد با سر به زمین می‌خورد. خرس حسابی ناامید و غمگین شد و از درخت بالا می‌رود تا پنهان شود. اردک از خرس می‌خواهد ناراحت نباشد چون هیچ اردکی نمی‌تواند به این خوبی از درخت بالا برود؛ پس خرس بار دیگر از درخت بالا می‌رود و این بار اردک را هم بر پشتش سوار می‌کند. از آن به بعد خرس و اردک دوستی خوبی را با هم آغاز می‌کنند، با هم به تماشای غروب آفتاب بر بالای درخت می‌نشینند و عسل می‌خورند.
 
تصاویر کتاب «خرس یا اردک» با چاشنی طنز کشیده شده‌اند. از نشانه‌های طنز آن می‌توان به تفاوت اندازه خرس و اردک، نگاه اردک به خرس که از پایین به بالاست و لحظه‌های تلاش خرس برای اردک شدن اشاره کرد.
پایان داستان بسیار لذت‌بخش است زیرا به دوستی خرس و اردک ختم می‌شود و می‌بینیم که آن‌ها از بودن در کنارهم خوشحال‌اند.
کتاب «خرس یا اردک» برای بلندخوانی مناسب است.

درباره نویسنده و تصویرگر کتاب «خرس یا اردک»:

کتی هادسون در میدلزبرو در شمال شرق انگلستان بزرگ شد. او از کودکی تصویرگری می‌کرد. هنگامی‌که بر در و دیوارهای خانه‌شان نقاشی می‌کشید، پدر و مادرش به استعداد او پی بردند و تشویقش کردند تا به جای دیوار با مداد روی کاغذ نقاشی کند. کم‌کم مداد جای خودش را به جوهر و آب‌رنگ داد و یک نقاش حرفه‌ای شد.
در حال حاضر کتی هادسون یک تصویرگر مستقل است که در لندن زندگی می‌کند. کتاب «خرس یا اردک» نخستین کتاب اوست که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

برگردان
محبوبه نجف‌خانی
تصویرگر
تصویرگر
Katy Hudson , کتی هادسون
تهیه کننده
بهار مشفق
سال نشر
۱۳۹۷
ناشر
نویسنده
Katy Hudson , کتی هادسون
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by editor3 on