خرگوش گوش داد!

عنوان لاتین
The Rabbit Listened

«خرگوش گوش داد!» داستان پسرک کوچکی است که تصمیم می­‌گیرد چیز تازه­‌ای بسازد که بعد تمام شدن کارش سازه‌ او توسط عده‌ای پرنده خراب می‌شود. تیلور بسیار غمگین می‌شود. دوستانش یک به یک به دیدار تیلور می‌آ‌یند و او را دلداری می‌دهند و هر یک توصیه‌ای به او می‌کنند اما پسرک هیچ‌کدام از توصیه‌های دوستانش را در آن‌ لحظه لازم ندارد. او فقط می‌خواهد یکی به حرف‌هایش گوش دهد.

«خرگوش گوش داد!» درباره‌‌ پسرکی به نام تیلور است که شروع به ساخت یک چیز جدید می‌کند. اما بعد از تمام شدن کار ساخت، زمانی که با خوشحالی بسیار نظاره‌گر سازه‌اش است اتفاق بدی می‌افتد، و تعدادی پرنده سازه مخصوص او را خراب می‌کنند. همه چیز زیر و رو می‌شود و تیلور غمگین در گوشه‌ای کز می‌کند. دوستانش یکی پس از دیگری پیش تیلور می‌آیند و می‌خواهند او را از ناراحتی در بیاورند، هر کدام پیشنهادهایی که به ذهن‌شان می‌رسد به تیلور می‌دهند، اول مرغ می‌آید و پیشنهاد می‌دهد تیلور با او حرف بزند، بعد خرس می‌آید و می‌خواهد که تیلور داد و هوار کند، فیل پیشنهاد می‌دهد پسرک همه چیز را از نو بسازد، کفتار بی‌خیال بودن و خندیدن به اتفاقی که افتاده را راه حل این ماجرا می‌داند، شترمرغ از او می‌خواهد تصور کند که هیچ اتفاقی نیفتاده است، کانگورو توصیه می‌کند همه ویرانه‌ها را جمع کنند و مار خشمگین شدن از این حادثه را بهترین کار می‌داند. اما هیچ یک از پیشنهادهای آن‌ها به تیلور کمک نمی‌کند تا حال‌اش بهتر شود. تا این‌که خرگوش می‌آید؛ اما هیچ پیشنهادی نمی‌دهد و فقط ساکت و آرام کنار او می‌نشیند. تا این‌که پسرک به حرف می‌آید و از خرگوش می‌خواهد که پیشش بماند و گوش دهد. خرگوش به تمام حر‌ف‌ها و ناراحتی‌های تیلور گوش می‌دهد و سرانجام تیلور دوباره تصمیم می‌گیرد از نو بسازد.

داستان «­خرگوش گوش داد!» در عین سادگی جزء کتاب‌های مفهومی است. مفاهیمی که برای بزرگسالان نیز قابل تامل است. مفاهیمی چون امید به ادامه زندگی، سازندگی، شکست، نا‌امیدی و هم‌دردی. نکته دیگری که در این کتاب قابل تامل است نگاه روانشناسانه‌ای است که در دل داستان  و راه حل‌هایی که دوستان تیلور پیشنهاد می‌دهند. راه حل‌هایی مخاطب را به فکر فرو می‌برد. نکته مورد توجه داستان این است که همیشه لازم نیست برای هم‌دردی و هم‌دلی با کسی توصیه و پیشنهاد بدهیم؛ گاهی سکوت و گوش دادن بهترین کاری است که در آن شرایط باید انجام داد.

کتاب «خرگوش گوش داد!» کتابی تصویری است. تصاویر نیز در کنار متن به خوبی داستان را روایت می‌کند. نشان دادن حالت‌ها و احساسات در چهره‌پردازی شخصیت‌های داستان از نقاط قدرت شخصیت‌پردازی است. مانند چهره خوشحال، کنجکاو، متمرکز، مغرور، وحشت‌زده، غمگین، متعجب و بسیار غمگین تیلور که تصویرگر به خوبی این احساسات را در تصویر به مخاطب نشان داده است.

«کوری دورفلد»  سال 1979 است. وی مدرک کارشناسی خود را در هنر استودیو از کالج سنت اولاف و مدرک لیسانس خود را از کالج هنر و طراحی مینیاپولیس دریافت کرده است. او علاوه بر کتاب تحسین شده «و خرگوش گوش داد»، کتاب‌های تصویری محبوب دیگری مانند «Little Bunny Foo Foo- The Real Story» و «The True Adventures of Esther the Wonder Pig»  نیز برای کودکان نوشته و تصویرگری است. از دورفلد کتاب دیگری با عنوان «خداحافظ، دوست من! سلام، دوست من!» نیز توسط نشر پرتقال به فارسی منتشر شده است.

«رضی هیرمندی» از مترجمان و نویسندگان شناخته شده حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که وسواس او در انتخاب آثاری که ترجمه می‌کند مورد توجه است. هیرمندی جوایز بسیاری برای آثار خود دریافت کرده است. از جمله لوح افتخار IBBY سال ۲۰۱۴ برای ترجمه کتاب اختراع هوگو کابره.

بیشتر بدانیم:

تحلیل و نقد کتاب خرگوش گوش داد!

 

گزیده‌هایی از کتاب

یک روز تیلور تصمیم گرفت یک چیزی بسازد.

یک چیز تازه...

 مخصوص...

و معرکه.

حالا تیلور به کار خودش افتخار می‌کرد.

اما یکهو...

همه چیز زیر و رو شد.

برگردان
رضی هیرمندی
تصویرگر
تصویرگر
Cori Doerrfeld, کوری دورفلد
سال نشر
‫۱۳۹۷
ناشر
نویسنده
Cori Doerrfeld, کوری دورفلد
نگارنده معرفی کتاب
گروه سنی
فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان و نوجوانان فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۳ - ۶ سال فهرست کتاب های ترجمه شده برای کودکان ۷ - ۹ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۳ - ۶ سال معرفی کتاب های مناسب برای کودکان ۷ - ۹ سال
Submitted by editor3 on