"خواهش می‌کنیم بازهم کتاب بنویسید!"

 "کارشناسان خواندن"، طرحی  برای  تشویق به خواندن  است که انجمن کتابخانه های Celle در آلمان آن را با همکاری کتابخانه های عمومی این شهرستان به اجرا می گذارد.

هر سال این انجمن، یک یا چند بسته دربرگیرنده پانزده کتاب را به رایگان به کتابخانه‌های عمومی می فرستد. این کتاب‌ها را یک هیئت دوران از میان کتاب‌های تازه منتشر شده  برای کودکان و نوجوانان برمی‌گزیند. کتابخانه‌های عمومی از کودکان دعوت می‌کند که این کتاب‌ها  را خوانده و نظر خود را درباره آن‌ها بنویسند.   

دانش‌آموزان کلاس‌های پنجم و ششم دبستان می‌توانند کارشناسان خواندن شوند، در صورتی که دست‌کم، پنج کتاب از این پانزده کتاب را خوانده و درباره سه کتاب نظر خود را بر روی فرمی که کتابخانه در اختیار آن‌ها می‌گذارد، بنویسند. دانش آموزان می‌توانند با سر زدن به هر کتابخانه عمومی در این پروژه نام نویسی کنند و به رایگان این کتاب‌ها را به امانت بگیرند.

دانش آموزان کلاس‌های پنجم و ششم  تمام مراکز آموزشی این منطقه  نیز می‌توانند با هم و همراه با آموزگار خود  در این طرح نام‌نویسی کنند. کتابخانه‌های عمومی نشست "کارشناسان خواندن" را تشکیل می‌دهند و در این نشست،‌ بهترین نقد کتاب را  برمی‌گزینند و با اهدای کتابی، از نویسنده آن تقدیر می‌کنند. این نقد کتاب در روزنامه محلی نیز به چاپ می رسد. در پایان زمان طرح، هر کتابخانه جشنی برگزار می‌کند و در این جشن با اهدای هدیه‌‌ای کوچک و یک تقدیرنامه، از تمام کارشناسان خواندن قدردانی می‌شود.‌

هر کتابخانه‌ای که بتواند بیش از پانزده کارشناس خواندن داشته باشد، جایزه ای از طرف انجمن کتابخانه‌ها دریافت می‌کند. این جایزه می‌تواند نشست کتابخوانی با یک نویسنده و یا یک کارگاه آموزشی (تئاتر، کتاب و غیره) باشد. نویسندگانی که نقد کتاب آن‌ها در روزنامه‌های محلی به چاپ می‌رسد، از طرف انجمن نشان تقدیری دریافت می‌کنند.

سال گذشته  روی هم  ۱۳۳۵ دانش آموز در این طرح شرکت کردند. یعنی نزدیک به یک سوم تمام دانش آموزان دانش آموزان کلاس‌های پنجم و ششم  تمام مراکز آموزشی این شهرستان که ۳۹۵۵  دانش آموز بودند. سه نویسنده هم به عنوان محبوب‌ترین نویسندگان دانش‌آموزان انتخاب شدند، که این نویسندگان هم جعبه شوکولاتی از طرف انجمن دریافت کردند، با این جمله که بر روی آن نقش بسته بود:

"خواهش می‌کنیم باز هم کتاب بنویسید!"

برگردان:
گروه مترجمان کتابک- ترانه وکیلی
Submitted by admin on