داستانی که هشتاد سال خوانده نشد!

نسخه دست نویس یک رمان منتشر نشده و ناشناخته از انید بلایتون، نویسنده در گذشته و مشهور ادبیات کودک انگلیس در یک آرشیو قدیمی پیدا شد.

Seven Stories ، یک موسسه مشهور ترویج خواندن در انگلستان، این رمان چاپ نشده را در میان آرشیوی از کارهای اصل و دست نویس بلایتون پیدا کرده است. Seven Stories این آرشیو را به قیمت ٤٠ هزار پوند در یک حراجی، پس از درگذشت دختر بزرگ خانم بلایتون در شهریور ماه خریده بود.

نام این رمان، "کاروان آقای ترامپی" Mr Tumpy's Caravan است و در ١٨٠صفحه A4 تایپ شده است. پیش از این در سال ١٩٤٩، یک کتاب تصویری با همین نام از بلایتون منتشر شده است. همین سبب شد که کارشناسان موسسه Seven Stories، فکر کنند که این دستنوشته، نسخه دیگری از همان کتاب است. اما، با مشورت کارشناسان روشن شد که این یک رمان مستقل است و تنها نام این دو اثر با هم یکی است.

انید بلایتون در جوانی

در اثر دست نویس، تاریخی نگاشته نشده، اما، نشانی تایپ شده بر روی آن مربوط به مکانی است که بلایتون تا سال ١٩٣٨ در آن زندگی می کرده است.

یکی از کارشناسان "انجمن انید بلایتون" می گوید که احتمالا این اثر در سال های نخست دهه ١٩٣٠ به یک انتشاراتی فرستاده شده و برگشت خورده است. در آرشیوی که به دست موسسه Seven Stories  رسیده، نسخه های اصلی چندین اثر چاپ شده از بلایتون نیز وجود دارد.

انید بلایتون در کنار کودکان دوست دار کتاب هایش

انید بلایتون، در سال ١٩٦٨ درگذشت. تاکنون بیشتر از ٥٠٠ میلیون جلد از کتاب های او در سراسر جهان به فروش رفته و هر سال نزدیک به هشت میلیون دیگر به فروش می رود. گفته شده موسسه Seven Stories  بنا دارد در سال ٢٠١٤، نمایشگاهی در بزرگ داشت انید بلایتون برپا کند. از این نویسنده مشهور و محبوب، چندین اثر در ایران منتشر شده است. مشهورترین آن ها سری داستان های مدرسه مالوری است.

Submitted by admin on