داستان "دهقان فداکار" از زبان خودش

  كتابك

ريزعلی خواجوی، دهقان فداكار ۷۶ ساله، داستان فداكاری خود را درجشنواره قصه‌گویی كرمانشاه بازگو می‌كند.

ریزعلی خواجوی ميهمان ويژه جشنواره قصه‌گويی منطقه غرب كشور است كه به ميزبانی كرمانشاه و با حضور استان‌های لرستان، ايلام، مركزی، كردستان و همدان آبان ماه امسال برگزار می‌شود. 

دهقان فداکار قصه‌ فداکاری و حادثه‌ای را که به خاطر آن به این نام معروف شده را در برنامه‌ای ويژه روایت خواهد کرد.

رضا موزونی _سرپرست كانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان كرمانشاه_، به حضور ۲۹ قصه‌گوی برگزيده جشنواره منطقه‌ای قصه‌گويی غرب كشوراشاره کرد و گفت: "این جشنواره به مدت سه روز از تاريخ ۲۰ تا ۲۲ آبان‌ در محل فرهنگسرای كودك و نوجوان استان برگزار خواهد شد و 6 برگزيده اين رقابت به مرحله نهايی دوازدهمين جشنواره بين‌الملی قصه‌گويی اصفهان كه آذرماه امسال برگزار مي‌شود، راه خواهند یافت."

ریزعلی خواجوی، متولد ۱۳۱۰ خورشیدی و اهل میانه است که داستان شجاعت و فداکاری او را سال ها در کتاب فارسی سوم دبستان خوانده ایم.

ریزعلی در شبی از شب‌های سرد زمستان، درمسیر برگشت به خانه، متوجه ریزش کوه و مسدود شدن ریل راه‌آهن شد و از بیم آن‌ که قطاری با سنگ‌ها برخورد کند و جان مسافرانش به خطر بیفتد، با آتش زدن لباس خود به  قطار اعلام خطر کرد. این ‌کار او باعث توقف قطار شده و جان هزاران مسافر نجات پيدا كرد.

از آن شب، همه ریزعلی را با نام دهقان فداکار می‌شناسند.

از دهقان فداکار در سومین همایش فداکاری سال ۱۳۸۵، كه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد،با اهدای تندیس فداکاری تجلیل به عمل آمد. در این همایش ریزعلی داستان آن شب زمستانی را با زبان شیرین آذری روایت کرد.

در سال ۱۳۸۰ نیز فیلمی ۹۰ دقیقه ای با نام "دهقان فداکار"به نویسندگی و کارگردانی سیروس حسن پور ساخته شد .این فیلم داستان دو دانش آموزان مدرسه ای در يك روستاست که می خواهند برای تهیه روزنامه دیواری از دهقان فداکار عکس بگیرند و برای این عکس راهی سفری پرماجرا می شوند.

این فیلم تندیس آبی هفدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان را برای بهترین کارگردانی از آن خود کرد.

Submitted by editor6 on