دانش بنیان شدن، راه میانبر صنعت اسباب بازی

تیتر:
دانش بنیان شدن، راه میانبر صنعت اسباب بازی

عضو شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: اسباب‌بازی‌ها که وسیله‌ای برای نشاط و شادی نسل کودک و نوجوان است برای سلامت روانی و اجتماعی آنها ضروری است و می‌تواند روی شخصیت و روان کودک تاثیرگذار باشند.

به گزارش سرویس فناوری ایسنا، مجید قادری طراح و کارشناس بازی و اسباب‌بازی، در مورد اهمیت توجه به اسباب‌بازی به عنوان یکی از صنایع فرهنگی گفت: هر جامعه‌ای با توجه به بینشی که به حوزه‌های فرهنگ، اندیشه و معرفت دارد بایستی کمک کند از کودکی این جهت‌گیری‌ها را در کودکان پیدا کنند که در واقع می‌تواند بر شخصیت کودکان نیز تاثیر مثبت بگذارد و جهان‌بینی و سبک زندگیشان در آینده را هم شکل بدهد.

وی ادامه داد: اگر ما در جامعه‌ای فاقد صنعت اسباب بازی باشیم و امکان طراحی و ایده‌پردازی فرهنگ خود دراسباب بازی‌ها را فراهم نکرده باشیم این تولیدات از خارج وارد می‌شوند و به‌ تبع فرهنگ و سبک زندگی غیرایرانی را ناخواسته از طریق اسباب بازی به بچه‌هایمان القا می‌کنیم اینها دلایل کافی می‌تواند باشد برای این که جوامع و کشورهایی که آرمانی به سبک زندگی نگاه می‌کنند، دارای این صنعت باشند.

قادری در خصوص مشکلات و معضلات موجود در صنعت اسباب‌بازی هم گفت: ما فاقد صنعت‌اسباب بازی هستیم و بازرگانی اسباب‌بازی ما به هیچ وجه علمی نیست.

وی افزود: اکثر اسباب‌بازی‌ها وارداتی بیشتر جنبه‌های تجملاتی و سرگرم کننده کوتاه مدت و کم اثر را دارند و حتی در بازی‌های حرکتی و مهارتی هم ما به صورت علمی همه گروه‌های بازی‌های مفید دنیا را وارد نمی‌کنیم و شما اگر به این حوزه اشراف بیابید می‌بینید جای خیلی از اسباب‌بازی‌ها در کشور خالی است.

عضو شورای نظارت بر اسباب‌بازی با اشاره به اینکه الان شرایط بهبود یافته است اما با ایده‌ال خیلی فاصله دارد، گفت: باید قبل از هر چیز زمینه‌های علمی، بازرگانی اسباب‌بازی را با توجه به بعد نیازهای فرهنگی جامعه خودمان ساماندهی کنیم و اهمیت توجه به این مسئله این است که مابه ازای ارز و بودجه‌ای که از مملکت خارج می‌شود باید چیزی وارد شود که مفید باشد و علت دوم اینکه اگر با بازرگانی علمی، همه گروه‌های مفید اسباب‌بازی وارد شود، زمینه و بستر ایجاد صنعت اسباب بازی در کشور فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان داخلی وقتی همه گروه‌های اسباب‌بازی را در بازار ببیند که با قیمت‌های متنوع مشتری دارند، آن وقت خودشان برای مشابه‌سازی و نهایتا طراحی اسباب‌بازی رغبت پیدا می‌کنند ما در حوزه تولید اسباب بازی علاوه بر مشکل فرهنگی، مشکل علمی هم داریم یعنی کمتر مرکز تولید اسباب‌بازی در کشور وجود دارد که به صورت علمی و کارشناسی و با تحقیق و پژوهش تولید اسباب‌بازی بکند و این راه می‌تواند کمک کند رقابت داخلی به صورت صحیحی به وجود بیاید.

قادری گفت: کانون پرورش فکری کودکان و شورای نظارت بر اسباب‌بازی در حد وسع خودشان در این امر تلاش می‌کنند اما برای تحول بایستی از حد یک شورای اسباب‌بازی بالاتر رفت.

وی افزود: آقای فرجو دبیر این شورا بارها به این موضوع اذعان کردند که شورا در کانون مهجور نگه داشته شده است در صورتی که اگر به صورت ویژه به این شورا توجه شود و کارگروه‌ها به صورت سازمانی توسعه پیدا کنند و در نهادهای مختلف فرهنگی از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی تاثیرگذار باشند، آن وقت می‌توان امیدوار بود که اتفاقات مهمی می‌افتد.

قادری در خصوص چشم انداز صنعت اسباب‌بازی به عنوان یکی از صنایع پیشران در آینده اقتصاد کشور گفت: در صنعت اسباب بازی دانش‌بنیان شدن کوتاه‌ترین مسیری است که برای رشد این صنعت می‌توان طی کرد چیزی که الان مهم است این است که ما باید بستر‌سازی کنیم برای اینکه تولیدکنندگان و نیروهای دانشگاهی کارآفرین وارد این حوزه شوند یعنی دولت باید زمینه جذاب حمایتی را فراهم کند که بخش عمده‌اش در ارتباط با سودآوری اقتصادی است تا افراد و مجموعه‌هایی وارد این حوزه شوند و با حمایت و هدایت، کم‌کم درتولیدات داخلی به حد و نصابی که لازم داریم برسیم.

وی افزود: نکته دیگر این است که اساسا صنعت اسباب بازی در دنیا یکی از ویژگی‌هایش خلاق بودن و دوم کارآفرین بودن است و در این صنعت به غیر از یکی دوتا گروه از اسباب‌بازی‌های روباتیک، الکترونیک و رایانه‌ای که به های‌تک(High-Tech) متکی است، بیش از ٩٠ درصد از صنعت اسباب بازی متکی به نیروی ماهر انسانی است و وقتی بتوانیم این صنعت را راه‌اندازی کنیم بخش عمده‌ای از مشکل اشتغال‌زایی حل می‌شود در واقع خیر و برکت دارد یعنی هم سود اقتصادی و هم سود اقتصادی و اجتماعی برای کشور دارد.

قادری در پایان با تاکید بر بستر‌سازی در این حوزه گفت: یکی از بسترهایی که باید متولیان حکومتی زمینه آن را فراهم کنند، بحث مشارکت تولید با شرکت‌های معتبر دنیا در کشور است یعنی اگر ما بتوانیم شرکای معتبری را در تولید اسباب بازی وارد کشور کنیم و با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که ایران در منطقه آسیا‌ی میانه و حوزه خلیج فارس دارد می‌تواند به راحتی بازار برای تولید داشته باشد و به دنبال آن دانش فنی و مهارت‌ها و تجهیزات لازم هم وارد ‌شود.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۱
Submitted by editor3 on