داوران گران ترین جایزه ادبیات کودک راهنمای کتابخوانی منتشر کردند

داروان جایزه یادبود آسترید لیندگرن، برای دوازده کتاب از آثار برندگان این جایزه در سال های گذشته، راهنمای خواندن منتشر کردند.

این کتاب ها را ۱۰ نویسنده و یا تصویرگر که تاکنون موفق شده اند این جایزه را به دست بیاورند نوشته اند. راهنمای خواندن این کتاب ها را نیز جمعی از داوران جایزه یادبود آسترید لیندگرن نوشته اند. این داروان از کارشناسان ادبیات کودک و نوجوان هستند.

هلن سیگلند یکی از اداره کنندگان جایزه لیندگرن درباره این حرکت می گوید: "جایزه لیندگرن تنها به این بسنده نمی کند که هرسال به یک نویسنده یا تصویرگر یا نهاد ترویج خواندن جایزه دهد، بلکه ترویج کتابخوانی به شکل های گوناگون یکی از هدف های اصلی ماست. 

ما تلاش می کنیم تا بهترین کتاب ها را در سطح جهانی بین کودکان و نوجوانان ترویج کنیم. امیدواریم با وجود این راهنماهای خواندن آموزگاران و کتابداران تشویق شوند تا این کتاب ها را در برنامه آموزشی خود، در برنامه های کتابخوانی و همچنین در کارگاه های آموزشی به کار ببرند. به این ترتیب شرکت های انتشاراتی نیز برای ترجمه این آثار به زبان های گوناگون تشویق می شوند."

در هر یک از این راهنماهای خواندن، یک معرفی کوتاه از نویسنده و تصویرگر، خلاصه داستان، بررسی داستان و موضوع هایی برای گفت و گوی بیشتر قرار گرفته است.

داوران گران ترین جایزه ادبیات کودک راهنمای کتابخوانی منتشر کردند

در میان کتاب هایی که در این مجموعه قرار دارند، می توان از این عنوان ها نام برد: سفر به سرزمین وحشی ها نوشته موریس سنداک، پرواز به سوی خانه از کریستین نوستلینگر، روشنایی شمالی نوشته فیلیپ پولمن و کتاب مقصد یا The Arrival از شان تن. این راهنماهای خواندن را می توانید در سایت جایزه یادبود آسترید لیندگرن، در این نشانی بیابید.

انتشار راهنمای خواندن برای کتاب های کودکان، در کشورهای مختلف  و در میان نهادهای ترویجگر کتابخوانی رواج دارد. از این میان می توان به بنیاد بوک تراست در انگلستان اشاره کرد. این بنیاد هر سال در چارچوب برنامه های گوناگون برای کتاب های مناسب، راهنماهای خواندن منتشر می کند. 

در ایران نیز، موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در چارچوب برنامه با من بخوان به این فعالیت می پردازد. در این برنامه، بسته های کتاب های مناسب برای هر گروه سنی همراه با دستنامه های راهنمای خواندن و فعالیت های پیشنهادی در اختیار خانواده ها و مربیان قرار می گیرد.

Submitted by admin on