"دختران باغ‌های قالی"، "شهر قصه" را به یاد‌ها می‌آورند!

نمایش عروسکی "دختران باغ های قالی"، نوشته "هنگامه مفید" خرداد ماه در تالار هنر بر روی صحنه می رود.

این نمایش عروسکی را "افسانه زمانی" کارگردانی می کند و نخستین بار در سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک اجرا شده است.

به نقل از سایت انجمن تئاترکودک و نوجوان خانه تئاتر، داستان این نمایش، درباره دختر قالیبافی است که نقش قالی خود را گم کرده است و ماجراهایی برایش پیش می آید. افسانه زمانی، هنگام اجرای نمایش در جشنواره تئاتر عروسکی به ایسنا گفته بود: "این متن، متنی کاملا ایرانی است و داستان بسیار خوبی دارد و پس از سال ها زبان "شهر قصه" را تداعی می کند، البته به لحاظ سوژه متفاوت است اما ساختار و زبان آن به زبان "شهر قصه" نزدیک است."

دختران باغ های قالی

در اجرای این نمایش پر کاراکتر و پر عروسک، از تکنیک های مختلف نمایش عروسکی استفاده شده و به گفته افسانه زمانی، تلاش شده تا کار برای کودکان جالب و قابل فهم باشد. مانند "شهر قصه"، موسیقی ایرانی در این نمایش هم نقش پر رنگی دارد. کارگردان نمایش، در این باره به ایسنا گفته که با توجه به این که کار فضای شادی دارد، تلاش شده تا براساس توان شنیداری مخاطب از موسیقی ایرانی استفاده شود.

غزل اسکندرنژاد، نگار میرفخرایی، سمیه نادری، نسیم امیرخسرو، فاطمه ذوقی، زهرا ناظری، محسن ایمانی خانی و آرتامیس نیازی عروسک گردانی را به عهده دارند و پیمان شریعتی دستیار کارگردان و مدیر تولید این نمایش است.

نمایشنامه دختران باغ های قالی

نمایشنامه دختران باغ های قالی، سال ۸۹ از سوی نشر نمایش منتشر شده است. خالق آن هم، هنگامه مفید، نویسنده، کارگردان، بازیگر و گوینده نمایش های کودک و نوجوان است. هنگامه مفید، بیشتر از سی سال است که در زمینه نویسندگی، ترانه سرایی و کارگردانی نمایش های تلویزیونی کودک و نوجوان فعالیت می کند. ترانه های مجموعه خونه مادربزرگه، یکی از به یاد ماندنی ترین کارهای هنگامه مفید برای کودکان در تلویزیون است. او از سال ۵۰ تا ۵۷، عضو گروه تئاتر حرفه ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است و در نمایش های مشهوری چون شاپرک خانم، ترب، کوتی و موتی، خورشید خانم آفتاب کن، حادثه ای در شهر عروسک ها، برای کودکان بازی کرده و بازیگر چندین نمایش بزرگسالان هم بوده است. هنگامه مفید، خواهر بیژن مفید، نویسنده و کارگردان مشهور ایرانی است. نام بیژن مفید بیش از هر چیز، به خاطر نمایش "شهر قصه" بر سر زبان ها است.

Submitted by admin on