دختر ستاره‌ای

عنوان لاتین
Stargirl

کتاب «دختر ستاره‌ای» داستان ورود استار گرل، دختری که تا 16 سالگی در خانه درس خوانده، به دبیرستان مایکا در آریزونای آمریکا است. او با رفتار خود دبیرستان را دست‌خوش دگرگونی می‌کند. استارگرل متفاوت است؛ در لباس پوشیدن و رفتار. به همه کمک می‌کند، تیم رقیب را هم تشویق می‌کند، برای هم‌مدرسه‌ای‌های خود آهنگ تولد می‌خواند و عاشق یاری رساندن به افراد تنها و درمانده است. این همه تفاوت در مدرسه‌ای که «معمولی بودن» بزرگ‌ترین فضیلت است، استارگرل را در وضعیت دشواری قرار می‌دهد.

دختر ستاره‌ای ماجرای یک عشق واقعی، پذیرفتن دیگران و صلح است. استارگرل متفاوت از دیگران است. ارتباط استارگرل با لئو، پسر همکلاسی‌اش و راوی داستان، عاشقانه است. هر چند این دو خیلی با هم متفاوت هستند. استارگرل مورد توجه خیلی‌هاست چون متفاوت و دگراندیش است اما لئو دوست ندارد در معرض نگاه دیگران باشد. استارگرل عاشق است. علاوه بر عشق‌اش به لئو، عاشق مردم و اطرافیان خود است. او هر روز از پسر کوچکی به نام پیتر عکس می‌گیرد تا در پنج سالگی در جشن تولدش آلبومی از گذشت روزهای زندگی‌اش به او هدیه بدهد. برای او چیزی بالاتر از دیدن وجود دارد. هرچه می‌بیند، حس می‌کند. چشم‌هایش مستقیم به قلبش راه دارد. او موشی را به عنوان حیوان خانگی نگه می‌دارد، جانوری که دیگران اصلا دوست ندارند. کسی که موهای‌اش را پس از کوتاه کردن در یک سبد، لبه‌ی پنجره می‌گذارد تا پرنده‌ها برای درست کردن لانه از آن استفاده کنند، فقط می‌تواند عاشق باشد و متفاوت با دیگران.

عده‌ای شیوه‌ بودن و زیستن استارگرل را دوست ندارند و از او می خواهند مانند همه باشد. از لباس پوشیدنش تا رفتارش. حتا لئو که عاشق اوست. اما استارگرل این خواسته را تاب نمی‌آورد. او می‌کوشد خودش باشد. او حق دارد خودش باشد. او دختری خاص و منحصر به فرد است. پس چه لزومی دارد خودش را تغییر دهد؟ اما جامعه کوچک مدرسه او چنین رفتاری را نمی‌پذیرد و او به ناچار مدرسه را ترک می‌کند در حالی که اثر کردارها و اندیشه‌اش سال‌ها بعد در رفتار بسیاری دیده می‌شود.

این داستان با درون‌مایه‌ عاشقانه، اجتماعی و روانشناسانه می‌تواند بسیاری از دلواپسی های بلوغ را به نوجوان خواننده کتاب پاسخ دهد. با خواندن این کتاب که متنی خواندنی با توصیفهای ادبی تاثیرگذار دارد و جوایزی از جمله جایزهی «طلایی انتخاب والدین»، جایزهی کتاب نوجوانان «هوزییر»، جایزهی کتاب نوجوانان «آریزونا»، جایزهی کتاب نوجوانان «گاردن استیت» و جایزهی «کتاب برتر» را دریافت کرده ‌است، می‌توانید ستاره‌ درون‌تان را پیدا کنید.

«جری اسپینلی» در سال 1941 در نوریس تاون پنسیلوانیا به دنیا آمد. جری برای کودکان و  نوجوانان می‌نویسد، او نوشتن را از ۱۶ سالگی و با سرودن شعری درباره‌ تیم فوتبال محبوب‌اش آغاز کرد. با وجود اینکه چندین سال کارهای او از سوی ناشران پذیرفته نمی‌شد، هم‌چنان به نوشتن ادامه داد و بیش از 30 عنوان کتاب نوشت که بسیاری از آن‌ها جوایزی برای‌اش به ارمغان آوردند از جمله «نشان نیوبری». رمان‌های او بارها در فهرست کتاب‌های پرفروش قرار گرفته و به بسیاری از زبان‌های دنیا ترجمه شده‌اند. در ایران افزون بر «دختر ستاره‌ای»، کتاب‌های «دختر ستاره‌ای، همیشه عاشق»، «خروس جنگی» و«کفتر کُش» رمان‌هایی هستند که اسپینلی برای نوجوانان نوشته است و به فارسی برگردانده شده‌اند. کتاب‌های « قصه ما – جیک + لی لی» و «تخم‌مرغ‌ها» دو اثر دیگر از اسپینلی است که برای کودکان در سال‌های پایانی دبستان مناسب هستند و فریده اشرفی، مترجم «دختر ستاره‌ای»، آن‌ها را هم به فارسی ترجمه کرده‌ است.

گزیده‌هایی از کتاب

«می‌دونی، یه موقعیتی هست که همه‌ی ما توش قرار می‌گیریم اما زیاد درباره‌اش فکر نمی‌کنیم. تقریباً اصلاً ازش خبر نداریم و اون کم‌تر از یک دقیقه در روز طول می‌کشه.»

گفتم:«اون چیه؟»

«در مورد بیش‌ترمون صبح‌هاست. اون موقع، اون چند ثانیه که از خواب بلند می‌شیم اما هنوز واقعاً بیدار نشدیم. تو اون چند ثانیه ما یه چیز ابتدایی‌تر از چیزی که قراره بشیم، هستیم. ما به خواب دورترین نیاکان خود رفتیم و یه چیزی از اونا و دنیای اونا هنوز به ما چسبیده. تو اون چند دقیقه شکل نیافته و بی‌تمدنیم. ما اون افرادی نیستیم که به عنوان خودمون می‌شناسیم. بلکه موجوداتی هستیم که بیش‌تر با درخت سازگاریم تا با صفحه‌کلید. بی‌عنوان، بی‌نام، طبیعی و معلق بینِ بود و خواهد‌بود. ما چند دقیقه‌ی کوتاه، هر چیز و همه‌ی چیزهایی که می‌تونستیم باشیم هستیم. اما بعد...»

برگردان
فریده اشرفی
سال نشر
1395
نویسنده
Jerry Spinelli, جری اسپینلی
نگارنده معرفی کتاب
Submitted by editor3 on