دریچه ای به تئاتر کودک در ایران

۸۷/۱۱/۲۱

مجموعه مقالات "داوود كیانیان" در زمینه نمایش كودك و نوجوان با عنوان "دریچه‌ای به تئاتر كودك در ایران" روانه بازار نشر شد.

این مقالات در پنج بخش " تئاتر كودكان و نوجوانان" ،"نمایش كودكان و نوجوانان"، "ادبیات نمایشی كودكان و نوجوانان"، "نقد و نظر" و "یك خاطره" به نگارش درآمده است.

در این مقالات به گذشته تئاتر كودك و نوجوان و بعضی از علل عدم رشد آن، وضعیت تئاتر كودكان و نوجوانان، جشنواره‌ها و تئاتر كودكان، ضرورت پرداختن به تئاتر دانش‌آموزی، ادبیات نمایشی كودكان و نوجوانان، كاربردهای نمایش كودكان و نوجوانان و اهمیت شیوه فطری اجرا در تئاتر كودكان و نوجوانان پرداخته شده است.
نوشتن این مقالات در زمان‌های متفاوت بین سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۸۱ صورت گرفته است.
داوود كیانیان معتقد است، پرداختن به تئاتر كودكان و نوجوانان، شاید همان‌قدر ضروری باشد كه پرداختن به آموزش و پرورش آنان، اما متاسفانه از بدو پیدایش این مقوله در ایران، هیچ‌گاه آن‌طور كه باید عمیق و پیگیر مورد بررسی قرار نگرفته است. اگر هم به آن پرداخته شده ناآگاهانه بوده است.
"دریچه‌ای به تئاتر كودك در ایران" اثر داوود كیانیان به مناسبت پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر كودك و نوجوان در ۲۰۰۰ نسخه از سوی انتشارات نمایش به چاپ رسیده است.
داوود کیانیان سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد.او نویسنده،‌ کارگردان و محقق در زمینه تئاتر کودک و نوجوان است که تاکنون ‏داور، بازخوان و بازبین جشنواره‌های مختلف بوده و کارگردانی ۲۳ نمایش و نگارش بیش از ۱۷ ‏نمایشنامه و تالیف چندین کتاب در زمینه تئاتر کودک و نوجوان را در کارنامه هنری خود دارد.‏

از آثار نمایشی کیانیان می‌توان به نمایشنامه‌های "داد و بیداد"، "پسرهای عمو صحرا"، "تمنای باران"، "خروسک ‏پریشان"، "گنجشگک اشی‌مشی" و ... اشاره کرد. او سال‌ها در مقام مدرس و مربی تئاتر در مراکز مختلف ‏هنری و دانشگاهی فعالیت داشته است.

Submitted by editor6 on