دستاوردهای محک، مرهون همت نیکوکاران

موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان، با نام اختصاری "محک" از سال ۱۳۷۰ در قالب یک سازمان غیرانتفاعی- غیردولتی و با انگیزه والای کمک به همنوع، فعالیت همه‌جانبه خود را برای حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌های آنان آغاز کرد.

در طول دو دهه فعالیت، محک با بهره‌گیری از کمک‌های انسان‌دوستانه مردم نیکوکار و همراهی مدیران و کارکنان نیک‌اندیش و تلاش پیگیر نیروهای داوطلب و موظف خود، به موفقیت‌های چشمگیری در حوزه‌های امور خیریه، درمان و تحقیقات، دست‌ یافته و به یکی از قطب‌های درمان در خاورمیانه تبدیل شده است. براساس بیانیه چشم‌انداز این موسسه، محک حامی استوار پدران و مادرانی است که کودک آنها به بیماری سرطان مبتلا شده است. در سایه این حمایت، خانواده‌ها می‌توانند با نگرانی کمتر، تنها به درمان کودک خود فکر کنند و کودکان می‌توانند شادمانه‌تر فرآیند درمان را طی کرده و گستره آرزوهای خود را به جای بودن یا نبودن، به چگونه زیستن در آینده تغییر دهند.

در سایه حمایت محک، هیچ کودکی از فقر و ناتوانی در پرداخت هزینه درمان، فوت نخواهد کرد. در سایه آموزش و اطلاع‌رسانی این سازمان، بیماری تعداد بیشتری از کودکان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود.  محک با ارایه بالاترین سطح از پاسخگویی، شفافیت و قدرشناسی، بر آن است تا یکی از معتمدترین نهادهای خیریه برای نیکوکاران و سازمان‌های بشردوستانه و عملکرد آن، معیاری برای ایجاد و ارزیابی سازمان‌های مشابه در سطح ملی و بین‌المللی باشد. موسسه محک در طول ۲۲ سال فعالیت خود، ۲۱ هزار کودک مبتلا به سرطان را تحت حمایت همه‌جانبه قرار داده است و از ابتدای سال ۹۲ تاکنون، خدمات درمانی و حمایتی محک به ۵۲۷۳ کودک مبتلا به سرطان ارایه شده که از این تعداد،۱۷۴۱ کودک، مراجعان جدید محک را شامل می‌شوند که از ابتدای سال ۹۲ به محک مراجعه کرده و پرونده تشکیل داده‌اند و مورد حمایت‌های همه‌جانبه محک قرار گرفته‌اند.

دستاوردهای محک، مرهون همت نیکوکاران

در حال حاضر در بیش از ۳۲ بیمارستان دولتی، دانشگاهی در تهران و سایر شهرستان‌ها -که بخش خون و آنکولوژی اطفال دارند- مددکاران داوطلب محک در حال شناسایی کودکان مبتلا به سرطان و برقراری زنجیره حمایتی کمک‌های محک هستند. این زنجیره از اولین قدم‌های پیوستن کودکان به محک آغاز می‌شود. اگر این کودکان بیمه نباشند، بیمه می‌شوند و بعد از آن در تامین هزینه‌های درمان، تشخیص، تامین دارو، خدمات روانشناسی و ایاب‌ وذهاب از آنها حمایت می‌شود. حتی وقتی به تهران می‌آیند، محک، اسکان آنها در تهران، کمک‌هزینه تحصیلی، کمک‌هزینه زندگی، کمک‌هزینه عید و بسیاری دیگر از هزینه‌های آنها را عهده‌دار می‌شود.  محک به عنوان یک سازمان چندعملکردی، در حوزه‌های مختلف دارای دستاوردهایی است که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  بیمارستان محک در سایه اعتماد و حمایت‌های بی‌دریغ یاورانش در حال حاضر به عنوان تنها بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان در خاورمیانه است که در آن، مدرن‌ترین سرویس‌های درمانی به کودکان ارایه می‌شود.

 پزشکان بیمارستان محک توانستند در اقدامی که برای اولین‌بار در ایران اتفاق می‌افتاد، بینایی یک کودک مبتلا به «رتینوبلاستوما» را با عمل پیوند سلول‌های بنیادی به او بازگردانند. همچنین با انجام پیوند سلول‌های بنیادی در درمان سرطان کبد «هماتوبلاستوم»، ایران به عنوان چهارمین کشوری که این پیوند را انجام داده است، در جهان مطرح شد. همچنین در زمینه حمایتی و مدیریت منابع، محک دارای دستاوردهای کم‌نظیری در سطح ملی و بین‌المللی است. موسسه خیریه محک همواره به تطبیق عملکرد و خدمات خود با استانداردهای جهانی می‌اندیشد و در این راستا با دریافت گواهینامه بین‌المللی NGO BENCHMARKING از شرکت بازرسی بین‌المللی SGS، در بین ۲۱۶ سازمان خیریه در کل جهان رتبه ۱۰ را کسب کرده است. با مدیریت سیستمی در این سازمان، خدماتی که به کودکان مبتلا به سرطان ارایه می‌شود، ارزش‌افزوده بزرگی روی کمک‌های مردم ایجاد می‌کند و این ارزش‌افزوده، حاصل زیرساخت‌ها، سیستم‌ها، روش‌ها، نیروهای متخصص و جامعه بزرگ خیرین محک است.

دستاوردهای محک، مرهون همت نیکوکاران

از سال ۱۳۷۴ اندیشه و فکر ساخت یک بیمارستان و ورود به حوزه درمان در محک شکل گرفت. در سال ۱۳۷۶ در کوه‌های شمال تهران در منطقه‌ای بدون آب، برق، جاده، گاز، تلفن و تمام امکانات زیربنایی، زمینی خریداری شد و از سال ۱۳۷۸عملیات ساختمانی آن آغاز شد. در سال ۱۳۸۰ ساخت بیمارستان به پایان رسید و در فاصله سال ۱۳۸۰ تا ۸۵ موسسه محک در حال تجهیز و اخذ پروانه بهره‌برداری از بیمارستان بود که خوشبختانه این پروانه در سال ۱۳۸۵ اخذ شد و از فروردین‌ سال۱۳۸۶ بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان محک فعالیت خود را آغاز کرد. از ابتدای فعالیت بیمارستان محک زنده‌یاد پروفسور «پروانه وثوق»، مادر علم آنکولوژی اطفال در ایران و رییس هیات‌امنای محک و سرپرست علمی پزشکان بیمارستان محک در تاسیس، شکل‌گیری و بنانهادن سیستم‌های درمانی این بیمارستان، نظارت مستقیم داشته‌ و تا آخرین روز حیات پرارزش‌شان در اردیبهشت ۱۳۹۲، نظارت مستقیم بر تمامی امور بیمارستان را بر عهده داشتند. با توجه به اهمیت آموزش و اتکا به خرد جمعی، امروز نیز همکاران و شاگردان ایشان مسوولیت اداره این بیمارستان را متناسب با استانداردهای بین‌المللی بر عهده دارند.

در بیمارستان محک، کارکنان و متخصصان بیمارستان هیچ‌گونه رابطه مالی با بیماران ندارند و در محیطی سرشار از حس نوع‌دوستی، تنها دغدغه‌شان درمان کودکان مبتلا به سرطان است. محک همواره قدردان تمامی یاورانی است که در طول ۲۲ سال فعالیت، حضور و اعتمادشان یاری‌کننده این سازمان در جهت بهبود و ارتقای کیفیت زندگی کودکان مبتلا به سرطان بوده است.
 

Submitted by editor3 on