دلقک ها خنده را به کودکان زلزله زده ایتالیا بر می گردانند

این روزها آن چه بیش از همه در میان چادرهای اسکان موقت آورگان زلزله اخیر ایتالیا موجب شگفتی است، دلقک هایی هستند که با دماغ های گرد و قرمز، کت های پر از وصله های رنگی و شلوارهای گشاد با بچه ها بازی می کنند.

در حقیقت این دلقک ها پزشکان، پرستاران و داوطلب هایی هستند که برای بازگرداندن لبخند بر لب های کودکانی می کوشند که ترس از زلزله مهیب و از دست دادن خویشاوندانشان تاثیری عمیق بر روحیه آنان بر جای نهاده است.

قبل از این هم دلقک درمانی به عنوان یک روش برای درمان کودکان آسیب دیده روحی و جسمی در چند بیمارستان کودکان در ایتالیا تجربه شده است.

بعد از زلزله نیز یک گروه پنجاه نفری از دلقک ها به منطقه آمدند و در کنار دیگر گروه های روان پزشکان و روان شناسان به درمان مشکلات روحی بازماندگان پرداختند. اما گویا مردم دلقک ها را بیشتر از دیگر روان درمانگر ها ترجیح می دهند. به گفته یکی از دلقک ها تا قبل از آمدن آن ها بچه ها غم زده و در سکوت بازی می کردند اما با رسیدن دلقک ها صدای بازی کودکان با آن ها دوباره در میان چادرها پیچیده است و حتا بزرگسالان هم با دیدن شیرین کاری های آن ها لبخند به لب می آورند.

وزارت فرصت های برابر ایتالیا که هزینه های مالی این روش را بر عهده گرفته قرار است به زودی با باز کردن اتاقک های ویژه، کتاب و سرگرمی هایی دیگر را، میان کودکان زلزله زده پخش کند.

زلزله ایتالیا که مرکز آن در شهر کوچک آکوییلا رخ داد بدترین حادثه طبیعی در ۳۰ سال گذشته در این کشور به حساب آمده است و در آن حدود ۲۷۰ نفر کشته شدند که در میان آنان ۲۰ کودک بوده اند. این زلزله ۲۸۰۰۰ آواره بر جای گذاشته است.

Submitted by editor6 on