دندان های کودکان ایرانی خراب تر از استاندارد جهانی است

سلامت دندان های کودکان ایرانی در مقایسه با استانداردهای جهانی بهداشت از وضعیت مطلوب و مناسبی برخوردار نیست و این کودکان هنگام ورود به دبستان بیش از پنج دندان شیری خراب دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یکی از دلایلی که باعث می شود مردم کشور کمتر تمایل به استفاده از خدمات دندانپزشکی داشته باشند گران بودن این خدمات است. به طوری که دکتر حسین حصاری مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت نیز با تایید این موضوع گفته است: با توجه به گران بودن خدمات دندانپزشکی، وزارت بهداشت بر روی موضوع پیشگیری به ویژه در کودکان تاکید دارد.
دندان کودکانی که در سن دو تا پنج سالگی صبحانه نمی ‌خورند در مقایسه با کودکانی که هر روز صبحانه می ‌خورند تقریبا چهار برابر بیشتر مبتلا به پوسیدگی می شود.
بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد که ۶۰ درصد از کودکان ۱۲ ساله‌ کشور دندان پوسیده دارند و به طور متوسط هر کودک ۱۲ ساله ایرانی دو دندان پوسیده دارد.
مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به برنامه های این وزارتخانه به منظور پیشگیری از خرابی دندانهای کودکان ایرانی گفته است هر کودک به طور میانگین بیش از پنج دندان شیری خراب دارد.
حصاری با اشاره به برنامه های وزارت بهداشت در بحث پیشگیری از خرابی دندان های کودکان در کشور، اجرای این برنامه ها را در قالب آموزش، پیشگیری و درمان برای کودکان، به ویژه آن دسته از دانش آموزانی که دندان های خراب دارند، اعلام کرده است.
مصرف زیاد مواد قندی و شکلات و شیرینی در بین کودکان ایرانی و مسواک نزدن برخی از بچه ها باعث شده که روند خرابی دندان ها در دوران کودکی آغاز شود. به این ترتیب در دوران جوانی بیشتر این جمعیت دارای دندان های خراب هستند. به باور مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت مصرف بیش از ۶ بار مواد قندی در روز باعث افزایش خرابی دندان ها می شود.
بر اساس نتایج یکی از تحقیقات وزارت بهداشت که در چند سال گذشته انجام شده است ۵۲ درصد دندانهای سه ساله‌ ها و حدود ۹۰ درصد دندانهای ۶ ساله ‌ها، ۹۰ درصد دندانهای شیری و دائمی ۹ ساله‌ ها و حدود ۶۰ درصد دندان دائمی ۱۲ ساله ‌های کشور پوسیده است. این در حالی است که شاخص پوسیدگی دندان برای سه ساله‌ ها ۹/۱، برای ۶ ساله ‌ها ۵، برای ۹ ساله ‌ها که دندان های شیری و دائمی دارند ۰/۹ و برای ۱۲ ساله‌ ها نزدیک به ۲ درصد است.
هرچند گفته می شود که شاخص پوسیدگی دندان در ایران نسبت به کشورهای دیگر بالا نیست اما باید در نظر داشت که آمار بسیاری از کشورهای جهان در بخش شاخص دندان پرکرده بیشتر هستند و این نشان می ‌‌دهد که آنها توانسته‌اند پوسیدگی دندان افراد را به موقع درمان کنند.
مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت از توزیع دهان شویه‌ ها در مدارس به عنوان یکی دیگر از برنامه های وزارت بهداشت در بحث سلامت دندان کودکان کشور خبر داده و گفته که امسال نیز مانند سال های گذشته، معاینه دهان و دندان، بخشی از پرونده غربالگری بیماری های دانش آموزان در آغاز ورود به مدرسه و مقاطع راهنمایی و دبیرستان است.

Submitted by editor6 on