دنیایی دوست دار نوزادان بسازیم!

"به سان یک چشم انداز جهانی، برای سلامت و تغذیه مادر و کودک، هر کودک باید دست کم بین ۴ تا ۶ ماه نخست زندگی اش از شیر مادر تغذیه کند و پس از آن نیز همراه با شیر مادر از مواد غذایی مناسب تغذیه شود. بر این اساس هر زن نیز باید توانایی شیر دادن به کودک خود را داشته باشد". درباره هفته جهانی تغذیه با شیر مادر...

هر سال از ۱ تا ۷ آگوست (۱۰ تا ۱۶ مرداد)، در سالگرد تصویب "اعلامیه جهانی اینوچنتی" درباره تغذیه با شیر مادر، کشورهای مختلف جهان، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر را گرامی می دارند.

در سال ۱۹۹۰ سیاست گذاران یونیسف و سازمان جهانی بهداشت (WHO)، دو نهاد کودکان و سلامت سازمان ملل متحد، با همکاری دو کشور آمریکا و سوئد، از ۷ تا ۱۰ مرداد جلسه ایی را در محلی به نام سپدال دگلی اینوچنتی (Spedale degli innocent) در ایتالیا تشکیل دادند تا برای تغذیه کودکان با شیر مادر اصول و استانداردهای جهانی تنظیم کنند.

نتیجه این گردهمایی صدور اعلامیه ایی بود که به نام محل برگزاری این گردهمایی، به "اعلامیه اینوچنتی" مشهور شده است. این اعلامیه از دولت های کشور های جهان خواسته است که به هدف ها و برنامه های این اعلامیه توجه کنند.

"به سان یک چشم انداز جهانی، برای سلامت و تغذیه مادر و کودک، هر کودک باید دست کم بین ۴ تا ۶ ماه نخست زندگی اش از شیر مادر تغذیه کند و پس از آن نیز همراه با شیر مادر از مواد غذایی مناسب تغذیه شود. بر این اساس هر زن نیز باید توانایی شیر دادن به کودک خود را داشته باشد".

دنیایی دوست دار نوزادان بسازیم

این جمله چشم انداز اعلامیه جهانی اینوچنتی را بیان می کند و برای رسیدن به آن، چند راهکار و هدف در نظرگرفته شده است. به این ترتیب هر بیمارستان و زایشگاه در کشورهایی که به این اعلامیه پایبند هستند به مرکزی برای ترویج شیردهی به نوزاد و پرداختن به سلامت مادر در این دوران تبدیل می شوند. دولت ها نیز در این زمینه قانون ها و مراکز تصمیم گیری مناسبی ایجاد می کنند و به قرارداد بین المللی خرید و فروش جایگزین شیر مادر و نیازمندی های آن، برای در دسترس قرار دادن جایگزین های سالم و مفید برای شیر مادر پایبند می شوند. در این اعلامیه از دولت ها خواسته شده برای مادرانی که بیرون از خانه کار می کنند نیز شرایط مناسب برای شیردهی به کودک شان فراهم کنند.

آگاه کردن مادران جوان از شیوه درست شیر دهی به کودک نیز در این اعلامیه با اهمیت دانسته شده زیرا بسیاری از مادران جوان نمی دانند که چگونه می توانند به کودکشان شیر دهند و این ناآگاهی ترس را در وجود آن ها برمی انگیزد و باعث می شود از شیر دادن به کودک صرف نظر کنند.

امسال، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر برای نوزدهمین سال در ۱۷۰ کشور جهان با شعار " فقط ۱۰ گام تا شیوه تغذیه دوست دار کودک" گرامی داشته می شود. ده گام ساده که چند سال پیش از سوی یونیسف و سازمان جهانی بهداشت برای ترویج روش درست تغذیه کودک با شیر مادر به مراکز بهداشتی مادر و کودک پیشنهاد شده است و امسال قرار است که با تمرکز بیشتری به آن پرداخته شود.

دنیایی دوست دار نوزادان بسازیم

یونیسف به تازگی اعلام کرده که آمار مرگ و میر کودکان از ۱۳ میلیون کودک در سال ۱۹۹۰ به ۸/۸ میلیون کودک در سال ۲۰۰۸ رسیده است. به باور کارشناسان یونیسف، تغذیه کافی با شیر مادر که بلافاصله پس از تولد کودک آغاز شود، از مهم ترین سبب های این کاهش مرگ میر کودکان به شمار می رود.

امروزه ۲۸ درصد مراکز بهداشتی مادر و کودک در دنیا، به گونه ای این ده گام را اجرا کرده اند و با توجه به تبلیغات پر رنگ شیر های مصنوعی و تغذیه کودک با شیشه در رسانه ها، در ترویج تغذیه با شیر مادر در جوامع خود پیشرفت هایی داشته اند.

در اعلامیه اینوچنتی پیشنهاد شده بود که در همه مراکز خدمات بهداشت مادر و کودک در همه کشورهای جهان، تا سال ۱۹۹۵، گروه های ویژه برای تغذیه با شیر تشکیل شود. اکنون، با گذشت ۱۵ سال از این تاریخ، هنوز راه درازی تا رسیدن به این هدف در پیش است. براساس آمارهای جهانی، تنها ۵۶ درصد از زنان، کودکان خود را در شرایط بهداشتی مناسب به دنیا می آورند (این شمار در کشورهای توسعه نیافته از ۳۳ درصد تجاوز نمی کند). هرچند، آمار تغذیه کودکان با شیرمادر در بسیاری از کشورهای جهان روبه پیشرفت است، در برخی جاها به سبب کاهش حمایت های دولتی از تغذیه با شیرمادر، این آمار کاهش پیدا کرده است. پژوهش ها نشان می دهد در مراکزی که به ۱۰ گام معرفی شده از سوی سازمان های جهانی توجه شده است، زنان بیشتری به تغذیه درست با شیر مادر روی آورده اند.

شبکه جهانی اتحاد برای تغذیه با شیر مادر (WABA)، یونیسف، سازمان جهانی بهداشت و دیگر سازمان های بهداشت و سلامت مادر و کودک در جهان، امسال در هفته جهانی تغذیه با شیر مادر، به اتحاد برای ساختن دنیایی دوستدار نوزادان فراخواند داده اند. دنیایی که در آن کودکان و مادران سالم، آینده ای سالم را برای جامعه رقم می زنند.

لیلا عالمی

Submitted by admin on