دوازدهمین شماره دوفصل‌نامه‌ی علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک منتشر شد

دوازدهمین شماره‌‌ی دوفصل‌نامه‌ی علمی _ پژوهشی مطالعات ادبیات کودک در ششمین سال انتشار خود، با دربرگیری هفت مقاله‌ی پژوهشی منتشر شد.

  • در جست‌وجوی دیگری؛ بررسی جلوه‌های دگربودگی در ادبیات کودک و نوجوان ایران

امین ایزدپناه و بابک شمشیری در این مقاله‌ی پژوهشی‌شان با روش تحلیل محتوای کیفی (قیاسی) و رویکردی توصیفی _ تفسیری به بررسی انواع دگربودگی در بیست‌وهفت اثر داستانی ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌پردازند و همچنین چگونگی این دگربودگی‌ها و نوع پیوند شخصیت مرکزی با شخصیت‌هایی که دیگری به شمار می‌‌آیند را بازنمایی و بررسی می‌کنند.

  • تحلیل قصه‌ی «برادر عاقل و برادر دیوانه» از منظر اسطوره‌ی دیوسکوریک (دوقلوهای مقدس)

علی حیدری در این مقاله‌ به کندوکاو محتوایی روایت‌های قصه‌ی عامیانه «برادر عاقل و برادر دیوانه»، پرداخته و دستاوردهای نویافته را در مقاله‌ی خود آورده است.

  • بررسی عناصر شخصیت و حادثه در داستان «اولدوز و عروسک سخن‌گو» از صمد بهرنگی

شهرزاد رادمنش در مقاله‌ی خود با واکاوی عناصر داستانی شخصیت‌پردازی، حوادث، سبک و عصر نگارش در داستان اولدوز و عروسک سخن‌گو و چگونگی و تأثیر پیامد صفت‌های ارزشی و ضد ارزشی و پیوند آن‌ها را بررسی و تحلیل محتوایی کرده است.

  • نگاهی به گستره‌ی طنز و مطایبه و شگردهای آفرینش آن در آثار فرهاد حسن‌زاده (با تأکید بر مجموعه کتاب‌های روزنامه سقفی همشاگردی)

علی صفایی و حسین ادهمی در مقاله‌ی پژوهشی مشترک‌شان با روش توصیفی تحلیلی، به طبقه‌بندی و تحلیل شگردهای طنزآفرینی فرهاد حسن‌زاده و میزان کارایی آن‌ها بر موفقیت طنزهای او می‌پردازند.

  • بررسی نظام باورها در قصه‌های عامیانه‌ی طبقه‌بندی شده‌ی ایرانی

محمدجواد عرفانی بیضایی و محسن رحیمی با رویکرد باورهای فردی و بر پایه‌ی روش تیپ‌شناسی آرنه – تامپسون، ۱۵۳ قصه‌ی عامیانه‌ی ایرانی را واکاوی کرده‌اند و دستاوردهای پژوهش خود را در این مقاله‌ به نگارش درآورده‌اند.

  • بررسی ظرفیت تأثیرگذاری برخی قصه‌های نمادین منظوم دهه‌ی هشتاد بر رشد آموزه‌های دینی کودکان

خاور قربانی، محمدکاظم هاشمی و نیشتمان الله‌ویسی با هدف سنجش تأثیر قصه‌های نمادین منظوم بر رشد آموزه‌های دینی، به‌ویژه مفاهیم در پیوند با خداشناسی در کودکان، چهار قصه‌ی منظوم «فرشته‌ای از آسمون»، «دختر باغ آرزو»، «هاجستم و واجستم» و «من و خواب جنگل» را به روش توصیفی _ تحلیلی بررسی کرده‌اند و یافته‌ها و دستاوردهای این پژوهش را در این مقاله‌ ارائه داده‌اند.

  • شگردهای تمرکززدایی در قصه‌های ایرانی به کوشش انجوی شیرازی

ندا مرادپور با هدف یافتن ژرف‌ساخت‌های تمرکززدایانه و تمرکزگرایانه در افسانه‌های عامیانه ایرانی، به بررسی و واکاوی در سی افسانه گردآوری شده در کتاب «قصه‌های ایرانی» (نشر نخست، ۱۳۵۲)، پرداخته و یافته‌ها و دستاوردهای آن را در این مقاله‌ آورده است.

دوازدهمین شماره‌ی دوفصل‌نامه مطالعات ادبیات کودک (پاییز و زمستان ۱۳۹۴)، با همکاری مشترک مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز و انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، به مدیر مسئولی دکتر احمد عریان و سردبیری دکتر سعید حسام‌پور، در ۱۷۲ صفحه در شهریورماه ۱۳۹۵ منتشر شده است

 

نویسنده
مسعود میرعلایی
منبع
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on