دوباره زندگی، دوباره مدرسه، دوباره شادی!

نخستین روز مدرسه در شهر ویران شده پورتوپرنس، پایتخت هاییتی، در یک کلاس درس متفاوت از آن چه دانش آموزان به آن عادت داشتند آغاز شد، در یک چادر.

نیروهای یونیسف، سرانجام، پس از گذشت بیش از یک ماه از زلزله مهیب هاییتی، چادرهایی برپا کردند و با فراهم کردن ابزار نوشتن و خواندن و نقاشی برای بچه ها، چند کلاس درس موقت راه اندازی کردند تا کودکان آموزش و شادی گم شده خود را از سر بگیرند.
حالا پس از گذشت یک هفته از آغاز به کار این مدرسه های موقت، ۳۰۰ کودک خواندن و نوشتن و آموختن را از سر گرفته اند.
در زمین لرزه دوازدهم ژانویه، نزدیک به ۹۰ درصد مدرسه های پورتو پرنس و ۴۰ درصد مدرسه های ناحیه های دیگر آسیب دیده از زلزله به تمامی ویران شدند و این به آن معنی است که نزدیک به ۲ میلیون کودک از حق خود برای آموزش بی بهره مانده اند. با راه اندازی مدرسه های موقت صحرایی،  از آن زمان تاکنون این نخستین بار است که بچه ها دوباره درس و مدرسه را آغاز می کنند.
یونیسف برای برطرف کردن این مشکل همکاری با وزارت آموزش هاییتی را آغاز کرده و می کوشد ۱۵۰ مدرسه صحرایی موقت برای کودکان فراهم کند. هدف یونیسف، بازگرداندن دانش آموزان به کلاس های درس تا آغاز ماه آوریل (نیمه فروردین ۸۹) است.
اما این تنها کوشش یونیسف برای بهره مند کردن دوباره کودکان آسیب دیده از حق آموزش نیست. در کنار راه اندازی مدرسه ها، ۳۹۰ جعبه آموزشی و ۴۱۰ بسته تفریحی نیز در اختیار کودکان بازمانده از زلزله قرار گرفته است. در هر یک از جعبه های آموزشی، ابزار لازم برای خواندن و نوشتن و آموزش برای ۴۰ کودک فراهم شده است.
سازمان نجات کودکان و وزارت آموزش هاییتی یونیسف را در فراهم کردن شرایط مناسب برای آموزش کودکان هاییتی همراهی می کنند.

 

Submitted by admin on