دور دنیا در سیزده ماه !

«زک ساندرلند»، نوجوان آمریکایی هفده ساله، پس از سفر دریایی ماجراجویانه به دور دنیا به سلامت به خانه بازگشت.

این نوجوان سفرش را در ماه ژوئن سال۲۰۰۸ (تیر ماه ۱۳۸۷) از ساحل لس آنجلس با یک قایق ده متری آغاز کرد. با طوفان های دریایی و موج های بلند دست و پنجه نرم کرد، سه اقیانوس و پنج دریا را درنوردید و دوبار از خط استوا گذشت تا تنها نوجوانی باشد که تاکنون به تنهایی به سفر دور دنیا رفته است.
این سفر برای «زک » چالش های بسیاری داشت. قایقش بارها آسیب دید و او یک بار شصت ساعت بیدار ماند تا بتواند آن را تعمیر کند. پدر زک کارشناس سازنده کشتی است و شش ماه را در یک سال گذشته به  بندرهای مختلف در مسیر زک  سفر کرده تا به  پسرش برای تعمیر قایق کمک کند. استفاده از فن آوری تلفن های ماهواره ای و امکانات پیشرفته هواشناسی نیز در کامیابی زک تاثیر زیادی داشته است.
پدر زک می گوید : «زک پیش از این فکر می کرد همه چیز را درباره زندگی می داند و من خوشحالم که سفر بسیار به او آموخته و باعث شده که عمیق تر به زندگی نگاه کند. »
در این میان زک دو رقیب هم دارد. چند ماه پس از آغاز سفر زک، یک نوجوان دیگر نیز به تنهایی به دریا زد تا دور دنیا را بگردد و به نظر می رسد تا چند هفته دیگر سفرش را به پایان برساند. یک نوجوان پانزده ساله استرالیایی هم تصمیم گرفته اواخر تابستان سفردریایی دور دنیا خود را آغاز کند. هر چند زک از داشتن رقیب نگران نیست و این به خاطر کاری بزرگ و شگفت انگیزی است که انجام داده. سفر برای او آگاهی و تجربه های بسیاری به ارمغان آورده است. 
بهتر است بدانید که تا کنون کمتر از ٢٥٠ نفر در سراسر دنیا موفق شده اند به تنهایی  سفر دریایی دور دنیا را به پایان برسانند.

Submitted by editor6 on