دولت پاکستان دختران را به مدرسه می‌فرستد!

دولت پاکستان، برای کمتر شدن نابرابری در آموزش کودکان، آغاز به کار پروژه ویژه‌ آموزش دختران پاکستانی را (PGEI) را اعلام کرد.

پروژه‌ای که وزارت آموزش پاکستان مسئول اجرای آن است و قرار است برای برطرف کردن موانع آموزش دختران تلاش کند. یونیسف، برنامه آموزش دختران سازمان ملل (UNGEI) و سازمان توسعه بین المللی انگلستان پشتیبانان دولت پاکستان در اجرای این برنامه هستند.

در پاکستان، بسیاری از دختران به مدرسه نمی‌روند. علت آن اما، دست به دست دادن طبیعت با مشکلات فرهنگی و سنت‌های کشور است. عوامل انسانی و بلاهای طبیعی، دو عامل اصلی در محروم ماندن دختران از آموزش نام برده شده اند. سیل گسترده تابستان گذشته مناطق وسیعی از این کشور را ویران کرد و با خود برد، اما، موانع بزرگی هم بر سر راه مدرسه رفتن دختران برجای گذاشت. اگر در گذشته، محدودیت های فرهنگی به دختران اجازه مدرسه رفتن نمی داد، حالا نبودن مدرسه هم به مشکلات آن ها اضافه شده است.

در اثر سیل، بیشتر از ۱۰ هزار مدرسه نیمه ویران یا کاملا ویران شدند. نزدیک به ۲۹۰۰ مدرسه هم که سیل خراب شان نکرد، شدند پناهگاه مردم بی خانمان.

نماینده برنامه آموزش سازمان ملل، در مراسم آغاز به کار پروژه گفت که برنامه آموزش دختران پاکستان، حاصل مشارکت دولت پاکستان در گردهمایی بین المللی برنامه آموزش دختران سازمان ملل است که بهار گذشته در داکار پایتخت سنگال برگزار شد. نشستی که موضوع آن، برابری در آموزش بود. در آن گردهمایی، پاکستان، در کمیته ای حضور پیدا کرد که بیانیه ای درباره سرعت بخشیدن به بهبود دسترسی دختران به آموزش منتشر کرد. این بیانیه نخستین بیانیه جهانی، درباره آموزش دختران به شمار می‌رود.

حالا، با آغاز به کار پروژه آموزش دختران پاکستان، که به صورت یک شبکه ملی عمل می‌کند، همه دست اندرکاران آن، امیدوارند تا تغییری در وضعیت آموزش دختران به وجود آید.

 

Submitted by admin on