دومین شماره فصلنامه تجیر منتشر شد

دومین شماره «تجیر» فصل‌نامه تخصصی تئاتر کودک و نوجوان - تابستان ۱۳۹۲ – در ۲۱۶ صفحه با شمارگان ۳۰۰۰ نسخه به سردبیری بهزاد صدیقی منتشر شد.

در بخش‌های دوازده‌گانه این نشریه می‌توانید این گزارش‌ها، گفت‌وگوها، مقاله‌ها و یادداشت‌ها، نقد و بررسی‌ نمایش‌نامه‌ها و نمایش‌ها و خبرها را بخوانید. بیش‌ترین حجم مطالب بخش‌های این شماره با رویکرد به موضوع نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان و مسایل آن تدوین شده است:
در بخش «ایستگاه»، گزارش از «وضعیت نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان در ایران» در گفت‌وگو با منصور خلج، حسن دولت‌آبادی و رضا فیاضی،
گزارش از «هجدهمین نشست تخصصی مرکز ملی اسیتژ ایران» با موضوع «کاربُردهای درام در تئاتر کودک و نوجوان»،
گزارش از پانزدهمین «جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان»،
گزارش از سیزدهمین نشست تخصصی «مداد خیال» در خانه تئاتر فردوس با موضوع «ضرورت دراماتورژی در تئاتر کودک و نوجوان» و گزارش از نوزدهمین «نشست تخصصی مرکز ملی اسیتژ ایران» با موضوع «چگونگی اقتباس در نمایش‌نامه‌های کودک و نوجوان» آورده شده است.

در بخش «رو در رو» مسلِم قاسمی، آشیش کومارگاش مدیر ملّی اسیتژ هند و اویستن اولزبرگ کارگردانِ جوان تئاتر نروژ در گفت‌وگوهای‌شان به‌ بازتاب دیدگاه‌های خود در باره موضوع‌ها و مسایل تئاتر و ادبیات نمایشی کودک و نوجوان در ایران، آلمان، هند و نروژ پرداخته‌اند.
همچنین در میزگرد «نمایش‌نامه‌نویسی کودک و نوجوان»، عباس جهانگیریان، بهرام جلالی پور و ناصر آویژه دیدگاه‌های خود را در پیوند با موضوع میزگرد ارایه کرده‌اند.
بخش «پرونده» در دومین شماره فصل‌نامه تجیر به چند و چون در باره «نخستین دوره‌ی بازار تئاتر کودک و نوجوان» که در تیرماه سال ۱۳۹۲ در تهران برگزار شد، پرداخته است. در این بخش، گفت‌وگو با رئیس بازار تئاتر کودک و نوجوان، گزارشِ نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و یادداشت‌های کوتاهِ فائزه فیض، ناصر آویژه، آذر مبارکی، آناهیتا غنی‌زاده، زهرا شایان‌فر، آشیش کومارگاش، کریستین ادواردو، مالته آندریاس فایفر و اویستن اولزبرگ در باره این بازار ارایه شده است.

در بخش «درنگ» دو یادداشت با عنوان‌های «تئاتر مُضر» نوشته مسلِم قاسمی و «نمایش‌نامه‌نویس کودک چه کسی است؟» نوشته احمد شهدادی آمده است.
همچنین در بخش «زاویه» این فصل‌نامه می‌توانید این مقاله‌ها و نقد و بررسی‌ها را بخوانید:
«نمایش‌نامه‌نویس نقش خود را تا پایان ایفا کند» نوشته لیلیانا باردی لئوسکا،
«گذر از مرز: نوشتن برای کودکان و بزرگ‌سالان» نوشته کرین زاکاریاس،
«... بهترین مخاطبان در انتظار شما هستند» نوشته استیون دایتز،
«مقدمه‌ای بر نمایش‌نامه‌نویسی برای کودکان» نوشته مسعود توکلی،
«روایت‌های کودکان بسیار پیچیده‌اند» نوشته فهیمه سیاحیان،
«نمایش‌نامه‌های مدرسه‌ای و دانش‌‌آموزی در عصر مشروطه» پژوهش نیایش پورحسن،
«نقش هنر درام در آموزش کودکان» نوشته بیتا محمودی،
«نقش گفت‌وگو و زبان در نمایش‌نامه‌های کودکان» نوشته حسن پارسایی و نقد و بررسی حسن پارسی بر چهار نمایش‌نامه «مرد زنجبیلی، درخت الاکلنگ، سفر رویایی کوتوله‌ها و کریسمس طلایی غازِ مادر» نوشته دیوید وود و برگردان حسین فدایی‌حسین در کتاب «مجموعه نمایش‌نامه دیوید وود جلد یک»،
نگاهی به کتاب «مجموعه نمایشنامه‌های برگزیده کودک و نوجوان» از سوی فرشته حبیبی،
نقد و بررسی نمایش‌های «طبل بزرگ» نوشته و کارگردانی مجتبی مهدی، «مترسگ» به کارگردانی حسن معجونی، «۱+۱=۴» نوشته و کارگردانی جعفر مهیاری، «پهلوان کچل» نوشته مجتبی خمسه و کارگردانی سحر پورفرج، «نیم وجبی» نوشته و کارگردانی امیر مشهدی‌عباس،  
سه یادداشت کوتاه بر نمایش‌های «نُقلی و شیرین»، «ببعی و گرگ آشپز» و «ماهی سیاه کوچولو» اجرا شده در فرهنگ‌سراهای ابن‌سینا، فردوس و نیاوران شهر تهران،
و نقد و بررسی دراماتورژیک بهرام جلالی‌پور بر «مجموعه نمایش‌نامه‌های امید نیاز».
بخش «آن سو» به بازتاب و برگردان فارسی گفت‌وگوی مجله‌ی TYA today با پنج هنرمند مکزیکی، کروواتی، کوزوویی، آلمانی و استرالیایی دست‌اندرکار بین‌المللی در «تئاتر برای مخاطبان جوان»،
گفت و گو با کارسِن سِرِس نمایش‌نامه‌نویس فرانسوی در باره نمایش‌نامه‌نویسی
و گزارش‌های ۹ عضو اسیتژ جهانی از همایش سال ۲۰۱۳ اسیتژ بین‌المللی شهر لینز در اتریش اختصاص دارد.

در بخش «گنجه»‌ی کتاب‌های تئاتر کودک و نوجوان این شماره، بررسی کننده به معرفی و بررسی هفت کتاب در حوزه‌ی تئاتر و ادبیات نمایشی کودک و نوجوان ایران پرداخته است.
«وب‌گاه»، «دست‌آورد» و «پَرسه» سه بخش دیگر دومین شماره نشریه تجیر است که در این بخش‌ها به بازتاب وب‌های در پیوند با تئاتر کودک، دستاوردها و خبرهای این گستره‌ی هنری و ادبی می‌پردازد.

بخش تازه‌ «دو نقطه» که از این شماره به فصل‌نامه افزوده شده، متن دو نمایش‌نامه‌ی «قصه خوب خدا» نوشته حمیدرضا نعیمی و «خروسی که دلش می‌خواست شب را ببیند» اثر بهرام جلالی پور چاپ شده است. این ۲ نمایش‌نامه برای نخستین بار است که منتشر می‌شود.

دومین شماره فصل‌نامه تخصصی تئاتر کودک و نوجوان تجیر با دیزاین و صفحه‌آرایی نو و قطع و حجمی بیش‌تر از شماره نخست خود به بهای ۹۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

 

Submitted by editor3 on