دو جایزه معتبر برای دو داستان از زندگی واقعی دو نویسنده!

 برندگان سال ۲۰۱۲ جایزه های نیوبری و کلدکات معرفی شدند.

این دو جایزه بسیار معتبر و شاخص ادبیات کودک آمریکا، امسال به دو کتاب با داستان هایی که کم و بیش از دل زندگی واقعی نویسنده آن ها بیرون آمده، رسید. امسال، کتاب "بن بست در نورولت" یا (Dead End in Norvelt) نوشته جک گانتوس، جایزه نیوبری را به دست آورده است. جایزه کلدکات نیز به کتاب "توپی برای دیزی" (A Ball for Daisy) اثر کریس راشکا رسیده است.

بن بست در نورولت، ماجراهای طنزآمیز یک پسر به نام جک گانتوس است که برنامه هایش برای یک تعطیلات هیجان انگیز به خاطر اختلافات پدر و مادرش بهم می خورد. جک گانتوس، پسری احساساتی است که با هر اتفاق کوچکی که پیش می آید، خون از دماغش سرازیر می شود. اما، یک روز، اتفاقی می افتد که ماجراهای هیجان انگیز و خنده داری را وارد زندگی او می کند.

دو جایزه معتبر برای دو داستان از زندگی واقعی دو نویسنده

 این کتاب، تا اندازه ای برگرفته از زندگی واقعی نویسنده در کودکی اش است. جایزه نیوبری، هرسال توسط "انجمن کتابخانه های آمریکا" به یک کتاب که در ادبیات کودک آمریکا تاثیر گذار باشد، اهدا می شود. 

اما، کتاب برنده جایزه کلدکات امسال، نیز داستانی کم و بیش مربوط به به زندگی نویسنده آن دارد. توپی برای دیزی، داستان سگی کوچک است که توپ مورد علاقه اش را از دست می دهد. این کتاب تصویری است و نوشته های بسیار اندکی دارد. کریس راشکا، در این کتاب، احساس لذت و اندوهی که داشتن و از دست دادن یک اسباب بازی محبوب می تواند در یک کودک ایجاد کند را با تصویرها، بیان کرده است.

دو جایزه معتبر برای دو داستان از زندگی واقعی دو نویسنده

داستان این کتاب نیز به ۱۰ سال پیش برمی گردد و اتفاقی که برای پسر چهار ساله راشکا، یک سگ به نام دیزی و یک توپ افتاد. جایزه کلدکات، نیز هر سال از سوی انجمن کتابخانه های آمریکا به یک اثر برجسته در تصویرگری کتاب کودک آمریکا، تعلق می گیرد. 

در این دو جایزه، پولی به برندگان داده نمی شود، اما اعتبار نام نیوبری و کلدکات کافی است تا فروش کتاب ها در آمریکا و حتی انتشار آن ها در کشورهای دیگر به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. کتاب های برنده این دو جایزه، معمولا سال ها در فهرست های کتابخانه های آموزشگاهی در آمریکا می مانند و کودکان بسیاری از خواندن آن ها لذت می برند.

Submitted by admin on