دگرگونی اقلیم بلای جان فقیرترین کودکان جهان

دگرگونی اقلیم، بزرگ ترین تهدید سلامت کودکان در قرن ۲۱ خواهد بود. این هشداری است که سازمان بین المللی "نجات کودکان"، (Save The Children)، در گزارشی که به تازگی دراین باره منتشر کرده به دولت های کشورهای ثروتمند می دهد تا در گردهمایی سازمان ملل درباره دگرگونی اقلیم که ماه آینده در دانمارک برگزار می شود، جدی تر با این مسئله برخورد کنند.

این سازمان بین المللی که مقر آن در آمریکاست و در بسیاری از کشورهای جهان برای بهبود شرایط زندگی کودکان فعالیت می کند، در گزارشی به نام "گرم شدن را احساس کنیم"، (Feeling the Heat)، هشدار می دهد که در ده سال آینده نزدیک به ۱۷۵ میلیون کودک از بلاهای طبیعی ناشی از دگرگونی اقلیم آسیب خواهند دید.

در این گزارش، تاثیر گرم شدن زمین بر زندگی کودکان به ویژه در کشورهای فقیر توضیح داده شده واز دولت های کشورهای ثروتمند و در حال توسعه درخواست شده تا توافق نامه ای امضا کنند و به یاری فقیرترین کودکان فقیرترین کشورها بشتابند.

اما گرمایش زمین چگونه برزندگی کودکان اثر مستقیم برجا می گذارد؟ هوای زمین به خاطر تولید بیش از اندازه گازهای گلخانه ای رو به گرم تر شدن می رود و به دگرگونی اقلیم در سراسر کره زمین می انجامد. دگرگونی اقلیم هم بلاهای طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان های بزرگ و خشکسالی را برای زمین و ساکنانش به ارمغان می آورد و در پی آن، سوء تغذیه و بیماری های عفونی گریبان گیر انسان ها و به ویژه کودکان می شود. با بروز خشکسالی و سیل، دسترسی به آب پاکیزه دشوار می شود و با کمرنگ شدن بهداشت، بیماری و مرگ کودکان نحیف از سوءتغذیه را به کام خود می کشد. هم اکنون هر سال ۹ میلیون کودک به خاطر ابتلا به بیماری هایی مانند اسهال وسینه پهلو، پیش از رسیدن به ۵ سالگی می میرند.بنا به گزارش سازمان نجات کودکان، در بیست سال آینده، شمار مردمی که گرفتار بلاهای طبیعی می شوند سه برابر خواهد شد و مهم ترین دلایل مرگ کودکان یعنی اسهال، سوءتغذیه و مالاریا شیوع بسیار بیشتری پیدا می کنند. 

گردهمایی سازمان ملل درباره دگرگونی اقلیم، در ماه دسامبر (آذر) در شهر کپنهاگ پایتخت دانمارک برگزار می شود. در این گردهمایی سران کشورهای جهان به گفت و گو می نشینند تا درباره گرم شدن هوای کره زمین که یک بحران زیست محیطی را به دنبال دارد، تصمیم بگیرند. از مدت ها پیش هم کوشندگان محیط زیست و مردم کشورهای مختلف برنامه های گوناگونی برای تشویق یا هشدار به دولت ها برای تصمیم گیری درباره این بحران تدارک دیده و بیانیه ها و طومارهای بسیاری منتشر کرده اند.

Submitted by editor6 on