رابطه افسردگی مادر با گرایش به بزهکاری در فرزندان!

تیتر:
رابطه افسردگی مادر با گرایش به بزهکاری در فرزندان!

کارشناسان علوم رفتاری می‌گویند در کودکانی که مادران افسرده دارند، احتمال گرایش به بزهکاری با بالا رفتن سن بیشتر است.

به گزارش سرویس اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطالعات اخیر نشان می‌دهد در آن دسته از نوجوانانی که در دوران کودکی، مادرانی افسرده داشته‌اند احتمال این که به مصرف مشروبات الکلی، سیگار و تخلفات دیگر روی بیاورند به مراتب بیشتر از سایر همسالانشان است. همچنین احتمال رفتارهای خشن و غیر قانونی در این نوجوانان بیشتر از دیگران است.

بررسی‌های صورت گرفته در دانشگاه اتاوای کانادا نشان داده که این تاثیرات به دلیل حساس بودن سن کودکی و تاثیر این دوران بر آینده کودکان است. پیش از این تصور می‌شد مادران افسرده در دوران نوجوانیِ فرزندانشان و به دلیل کمبود نظارتِ والدین، این تاثیر را روی آنها می‌گذارند در حالی که بررسی اخیر نشان داده این تاثیر از سنین کودکی روی فرزندان به جای می‌ماند.

در واقع افسردگی در زمانی که کودکان در سنین ۶ تا ١٠ سالگی قرار دارند، بیشتر از هر زمان دیگری سلامت روانی آنها را به خطر می‌اندازد. چرا که کودک در این سن به شدت به حمایت و راهنمایی والدینش نیاز دارد تا از این طریق تاثیر همسالان بر او کاهش یابد.

در این سنین کودک از جانب والدین خود تشویق و تایید می‌شود و حس اعتماد به نفس نیز به دنبال همین رفتار در او بوجود می‌آید و در صورتی که این تایید را دریافت نکند دچار کمبود اعتماد به نفس و بی‌ارزشی می‌شود و در عین حال این والدین نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای فرزندانشان باشند و با رشد فرزندان، احتمال گرایش به انجام رفتارهای پرخطر در دوران نوجوانیِ آن ها بیشتر می‌شود.

در این مطالعه بیش از ٢٩٠٠ مادر و فرزند کانادایی از سال‌های ١٩٩۴ و زمانی که کودکان آنها ٢ تا ۵ سال داشتند تا رسیدن به سن ١۶ و ١٧ سالگی آنها مورد بررسی قرار گرفتند. به فاصله هر دو سال مادران پرسشنامه‌هایی را در ارتباط با خودشان، والدینشان و فضای اجتماعی که فرزندانشان در آنها بودند، پاسخ می‌دادند. کودکان نیز از زمان شروع ١٠ سالگی پرسشنامه‌هایی را پاسخ می‌دادند.

به گزارش هلث دی نیوز، یافته‌های این تحقیق نشان داد حدود ۴ درصد از مادران این نوجوانان زمانی که آنها در سنین شش تا ١٠ سال بوده‌اند دچار اختلالات افسردگی بوده‌اند. همچنین نتایج نشان داد کودکانی که مادران آنها علائم شدید افسردگی داشتند دو برابر آنهایی که این علائم در مادرانشان خفیف‌تر بوده سیگار کشیده و ماری جوانا مصرف می‌کردند و در نوجوانانی که مادران افسرده داشتند احتمال مصرف الکل و مواد توهم زا به ترتیب ١/۴ و بیش از سه برابر بود.

کارشناسان همچنین نتیجه گرفتند نوجوانانی که مادران آن ها در کودکی افسرده بوده‌اند بیشتر از دیگران رفتارهای تخلف‌آمیز خشن و غیرخشن انجام می‌دهند.

در این تحقیق تاثیر افسردگی پدران سنجیده نشده که علت آن احتمالا تاثیر مادران بر تربیت فرزندان و مسئولیت بیشتر آنها در نگهداری از کودکان است. با این حال بدیهی است با توجه به نقش پررنگ والدین در تربیت و آینده فرزندان در صورتی که هر یک از آنها با علائمی همچون افسردگی، مشکلات خواب، بی اشتهایی، ناامیدی و یا تفکرات خودکشی روبرو شدند باید برای درمان خود بدون اتلاف وقت اقدام کنند چون بدون شک خلق‌وخوی منفیِ آنها روی فرزندانشان تاثیر سوء خواهند گذاشت و چه بسا که آینده آنها را ناخواسته نابود خواهند کرد.

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۲۰
Submitted by editor3 on