راه‌اندازی باشگاه‌های کتاب‌خوانی در پانزده شهر

مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آغاز به‌كار كارگاه‌های آموزشی باشگاه‌های كتاب‌خوانی خبر داد.

به نقل از روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سيدآبادی، مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی فرهنگی در آیین افتتاحيه كارگاه‌های آموزشی باشگاه‌های كتابخوانی در پايتخت كتاب ايران نيشابور اظهار کرد: اين كارگاه‌ها از امروز با همكاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه‌ی كتاب، كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، شبكه‌ی شهرهای دوستدار كتاب و دستگاه‌های دولتی و غيردولتی در شهرهای نيشابور، گنبدكاووس و كاشان آغاز به‌كار كرده و فردا نيز در سبزوار آغاز می‌شود؛ در یک ماه آینده نیز  در ١٥ شهر برگزار خواهد شد.

وی افزود: اين كارگاه‎ها مقدمه‌ی راه‌اندازی باشگاه‌های كتاب‌خوانی هستند و كسانی كه در اين كارگاه‌ها شركت می‌كنند، بعد از اتمام دوره تا هفته‌ی كتاب فرصت دارند، باشگاه كتاب‌خوانی تاسيس كنند و در هفته‌ی كتاب هم باشگاه به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سيدآبادی درباره‌ی كيفيت اين كارگاه‌ها گفت: پس از طراحی مقدماتی دوره، ٢٠ نفر از كارشناسان، مولفان و منتقدان و مروجان كتاب‌خوانی با معرفی نهادهای مختلف غيردولتی كه تجربه‌ی فعاليت ترويجی و آموزشی داشتند، انتخاب شدند. آن‌ها در دو نشست جداگانه درباره‌ی سرفصل‌های دوره بحث كردند و سپس در يک كارگاه هشت ساعته نیز در تدوين محتوای دوره مشاركت داشتند.

مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی فرهنگی، درباره چگونگی فعاليت اين باشگاه‌ها عنوان کرد: منظور از باشگاه كتاب‌خوانی، گروه‌های حداقل ۱۲ تا ۱۵ نفری از کودکان یا نوجوانان هستند كه زيرنظر يک هماهنگ‌كننده بزرگ‌سال در زمينه كتاب‌خوانی فعاليت دارند.

وی ادامه داد: این باشگاه‌ها می‌توانند در شهر و روستا در کتابخانه‌ها، مدارس، مراکز کانون، فرهنگ‌سراها، مجتمع‌های مسکونی، مسجدها، کانون‌های اصلاح و تربیت، مرکزهای بهزیستی و هر جایی که کودکان و نوجوانان گردهم می‌آیند، تشکیل شوند.

سيدآبادی، تشكيل باشگاه‌های كتاب‌خوانی را يكی از ايده‌های برآمده از طرح انتخاب و معرفی پايتخت كتاب ايران خواند و گفت: جشنواره‌ی باشگاه‌های كتابخوانی در واقع تلفيق‌شده‌ی چند ايده است. دوستان نيشابور در طرح‌های اين شهر با محوريت يكی از مدرسه‌های شهر، طرحی را برای گسترش كتاب‌خوانی در مدرسه‌ها داده بودند كه تقريبا در اين جشنواره هم به‌عنوان تنه‌ی اصلی حفظ شده و ايده‌های ديگر از شهرهايی مثل اهواز با آن تلفيق شده تا اين جشنواره طراحی شود.

مديركل دفتر مطالعات و برنامه‌ريزی فرهنگی، درباره نحوه‌ی فعالیت باشگاه کتاب‌خوانی اظهار کرد: براساس اين طرح، باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در دبیرخانه جشنواره ثبت‌نام می‌کنند و امکان بهره‌مندی از تخفیف کتاب را از طریق کتابفروشی‌های شهرشان پیدا می‌کنند، کتابخانه‌های کوچک را تاسیس و یا تقویت می‌کنند، به‌صورت گروهی کتاب می‌خوانند، درباره‌ی کتاب‌های خوانده شده گفت‌و‌گو و آن‌ها را داوری می‌کنند.

وی افزود: البته با این فعالیت‎ها، اعضای باشگاه، نهایتاً کتاب برتر را از نگاه خود در باشگاه انتخاب می‌کنند و سپس در نامه‌هایی به نویسندگان کتاب‌های برتر، نظر خود را درباره‌ی کتاب‌های برتر می‌نویسند و کتاب‌هایی را که پسندیده‌اند در فیلم‌های کوتاه موبایلی به دیگران معرفی می‌کنند. سپس در مرحله‌ی شهرستان کتاب‌های برگزیده‌ی باشگاه‌ها با حضور نمایندگان آن‌ها داوری دوباره شده و کتاب برگزیده از نظر کودکان و نوجوانان شهر انتخاب می‌شود. همچنین با داوری فیلم‌ها و نامه‌های بچه‌ها از سوی داوران تعیین شده‌ی دبیرخانه، بهترین فیلم‌ها معرفی و بهترین نامه‌ها به نویسندگان انتخاب و در آیین پایانی شهرستان از آنان تقدیر به عمل می‌آید و جایزه‌ی بچه‌های شهر به نویسنده‌ی برگزیده اهدا می‌شود.

در اين نشست عباس كرخی، دبير هماهنگی شهرهای دوستدار كتاب و رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نيشابور هم ضمن خوشامدگويی و ارائه گزارشی از فعاليت‌های نيشابور به‌عنوان پايتخت كتاب گفت: اين طرح يكی از برنامه‌های نيشابور بود و امروز بيش از ٤٠ نفر از معلمان، مربيان و مروجان كتابخوانی در اين كارگاه شركت كرده‌اند و استقبال بسیار خوبی از آن شده است.

 

منبع
خبرگزاری مهر
دیدگاه‌های کارشناسان:
Submitted by editor71 on