راه اندازی نخستین کمیسیون رسیدگی به حقوق زنان و کودکان در جنوب شرقی آسیا!

ده کشور عضو انجمن همکاری های جنوب شرق آسیا (ASEAN)، کمیسیونی را ویژه رسیدگی به حقوق زنان و کودکان در کشورهای عضو راه اندازی کردند.

این تصمیم در گردهمایی چهارشنبه گذشته سران کشورهای عضو ASEAN در هانوی، پایتخت ویتنام گرفته شد. گویان تان، نخست وزیر ویتنام که میزبان گردهمایی بود دلیل گشایش "کمیسیون ترویج و حمایت از حقوق زنان و کودکان" را آسیب پذیر بودن آن ها در برابر اثرات گوناگون روند رشد و توسعه در این کشورها اعلام کرد.
این کمیسیون، نخستین نهاد در منطقه جنوب شرقی آسیا است که به طور ویژه برای پشتیبانی از رفاه و حقوق کودکان و زنان راه اندازی شده است. کمیسیون ترویج و حمایت از حقوق زنان و کودکان، بر اساس قوانین و تعهدات بین المللی درباره حقوق بشر فعالیت خواهد کرد و به گفته پیتر ون دو ملان، یکی از فعالان حقوق بشر ویتنام، تاثیر بزرگی بر وضعیت رفاه کودکان در کشورهای جنوب شرق آسیا برجای خواهد گذاشت. به باور ون دوملان، این نهاد می تواند فعالیت هایی که در کشورهای عضو ASEAN برای حمایت از حقوق و رفاه کودکان انجام می شود را به گونه ای درست ارزیابی و هدایت کند.
انجمن همکاری های جنوب شرق آسیا، اتحادی سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی است که در سال ۱۹۶۷ بین کشورهای اندونزی، مالزی، فیلیپین، سنگاپور و تایلند برقرار شد و کشورهای برونئی، برمه، کامبودیا، لائوس و ویتنام نیز به آن پیوستند. هدف این انجمن، حفظ صلح بین این کشورها و همکاری برای رشد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.
 

Submitted by admin on