راوی طرح «هفت موزه، هفت قصه»: قصه‌ها متناسب با فضای هر موزه انتخاب شده‌اند

فتانه کاظمی‌نژاد، یکی از قصه‌گویان طرح «هفت موزه، هفت قصه» که در روزهای هفته کتاب برگزاری می شود گفت: قصه‌های «هفت موزه، هفت قصه» متناسب با حال و هوای موزه‌ها انتخاب شده‌اند و داستان هفت گنبد نظامی نیز هر روز در یکی از موزه‌ها روایت می‌شوند.

کاظمی‌نژاد درباره قصه‌هایی که در قالب این طرح روایت می‌شوند، به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: هریک از این قصه‌ها متناسب با فضای موزه‌هایی که این طرح در آنها اجرا می‌شوند، انتخاب شده‌اند؛ برای مثال در موزه پست، داستان کبوتر نامه‌رسان روایت می‌شود و در موزه فرش داستان فرش پازیریک.

وی افزود: مرغ سرخ پاکوتاه نوشته پروین دولت‌آبادی، مرغ دو تخمه و حکایت های تاریخی دوره قاجار نیز از دیگر قصه‌های این طرح است که به شیوه قصه‌خوانی روایت می‌شوند. قصه‌گویان نیز از اعضای شورای کتاب کودک انتخاب شده‌اند.

وی ادامه داد: قصه هفت گنبد نظامی یکی از داستان‌های اصلی این طرح است که هریک از هفت داستان آن در یک روز از هفته کتاب و کتابخوانی روایت خواهد شد که نخستین داستان، یکشنبه در موزه ملی روایت می‌شود و در پایان هفته کتاب نیز آخرین قصه هفت گنبد در موزه پست خوانده می‌شود.

کاظمی‌نژاد با اشاره به داستان «ملاقه و دیگچه» اظهار کرد: این داستان در موزه صلح روایت می‌شود. این قصه درباره دو قوم است که در دو طرف کوه زندگی می‌کنند و برسر مساله‌ای با یکدیگر اختلاف دارند. در شب عروسی یکی از خانواده‌ها درگیری بر سر دیگ و ملاقه رخ می‌دهد و وزرای خارجه دو قوم برای برطرف کردن این مشکل سعی می‌کنند و ماجرا با این موضوع پیش می‌رود. شخصیت‌ها و شیوه گفتار این داستان جذابیت خاصی به آن می‌دهد.

وی افزود: قصه «مهمان ناخوانده» یکی دیگر از داستان‌های اصلی ماست که در هر موزه و متناسب با فضای آن یکی از داستان‌های آن روایت می‌شود. این قصه همان روایت قدیمی و خاطره‌انگیز خانه پیرزنی است که در یک شب بارانی حیوانات مختلف به آن پناه می‌آورند و در نهایت در خانه این پیرزن ماندگار می‌شوند. این قصه در کاخ موزه گلستان با حضور فریده فرجام، نویسنده آن روایت می‌شود و در واقع یکی از برنامه‌های اصلی این طرح است. پاس داشتن طبیعت، صلح‌ و دوستی با حیوانات از پیام‌های این داستان قدیمی است.

طرح «هفت موزه، هفت قصه» با هدف ترویج کتابخوانی و معرفی افسانه‌های کهن ایرانی از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در هفته کتاب برگزار می‌شود. موزه‌های پست، ملی، کاخ گلستان، صلح، فرش، مقدم و باغ نگارستان میزبان هفت قصه ایرانی خواهند بود.

Submitted by editor3 on