رد پای اساطیر در قصه‌های ایرانی

شنبه ۱۱ آبان نشستی با عنوان رد پای اساطیر در قصه‌های ایرانی با سخنرانی مریم نعمت طاوسی در خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن با حضور گروهی از مروجان شورای کتاب کودک و علاقمندان برگزار شد.

 طاوسی در این نشست درباره ی پیوندی که بین اسطوره، حماسه و افسانه ها وجود دارد صحبت کرد. او پس از ارائه تعریفی از این سه روایت درباره این که چگونه اسطوره ها به حماسه ها و سپس به افسانه ها سفر کرده است صحبت کرد.

این پژوهشگر، نویسنده و عضو هیات علمی گروه هنرهای سنتی گفت که در هند و یونان اسطوره ها کاملا مدون شده و سرانجام آن ها بسیار مشخص است اما اسطوره های ما با عناصر دیگر بسیاری آمیخته شده و در آن ها ابهام بسیاری وجود دارد و پاره پاره اند. حماسه روایت بلافصلی است که از اسطوره ها باقی مانده است و بسیاری از شخصیت های حماسی ایران شکل حماسی ایزدانی هستند که ایران وجود داشته برای نمونه ایزد بهرام ۱۰ جلوه دارد که برخی در وجود رستم دیده می شود."

در این نشست که با هدف آشنایی بیشتر و عمیق تر مروجان کتابخوانی با قصه‌ها برگزار شد، طاوسی درباره افسانه ها و نقشی که در انتقال مفاهیم به کودکان و نوجوانان امروزی دارند نیز صحبت کرد.

این نشست با همکاری گروه ترویج خواندن شورای کتاب کودک و پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.  
 

Submitted by editor3 on