رمان نوجوانان می‌تواند در اولین تجربه‌های ورود به دنیای بزرگ‌سالی آنان را یاری کند

 دوشنبه ۳۰ بهمن ماه در شانزدهمین نشست ترویج کتابخوانی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حمیدرضا شاه‌آبادی و فریدون عموزاده خلیلی درباره ی "رمان خوب برای کودکان و نوجوانان و ترویج کتابخوانی" سخن گفتند.

در این نشست حمیدرضا شاه‌آبادی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در این باره گفت: کلان روایت‌ها نباید منبع رمان قرار گیرد.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان ادامه داد: برای نوشتن رمان باید مخاطب آن را در نظر گرفت و همه‌ی ویژگی‌های آن را مد نظر داشت.

مسوول طرح رمان نوجوان امروز کانون با اشاره به این که در نظر گرفتن ذهن مخاطب در خلق اثر ادبی بسیار مهم است بیان کرد: در رمانی که برای نوجوانان نوشته می‌شود باید ویژگی‌ها و توانایی‌های ذهنی آنان را مد نظر قرار داد.

شاه‌آبادی با بیان این که داستان در ذهن مخاطب شکل می‌گیرد و درست می‌شود عنوان کرد: نویسنده با توجه به فهم مخاطب، نشانه‌هایی برای او می‌فرستد که تبدیل به یک واقعه‌ی داستانی می‌شود. رمان خوب رمانی است که به ویژگی‌های ژانر خود وفادار باشد نویسنده به خاطر مخاطب نمی‌تواند این ویژگی‌ها را کنار بگذارد. یک اثر ادبی خوب باید برای مخاطب لذت بخش باشد بچه‌ها دوست دارند یک رمان خوب به سللیقه‌ و نیازهایشان پاسخ دهد.

این نویسنده گفت: به موضوع عشق در ادبیات ما خیلی کم پرداخته می‌شود این موضوع برای گروه سنی نوجوان - به دلیل شرایط سنی و تغییرات جسمی آنان - بسیار مهم است و یک اثر ادبی نوجوان باید به این موضوع بپردازد.

شاه‌آبادی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رمان خوب برای نوجوانان می‌تواند در اولین تجربه‌های ورود به دنیای بزرگ‌سالی آنان را با تلخی‌ها و شیرینی‌های آشنا کند. بچه‌ها دوست دارند این مسایل را درک کنند.

نویسنده باید تلاش کند تا ذهنیت بچه‌ها را بشناسد و او را درک کند. شناختن ویژگی‌های آنان سخت است و نباید به یافته‌های خود اکتفا کنیم. وقتی از نوجوانان صحبت می‌کنیم فقط از نوجوانان شهرهای بزرگ صحبت نمی‌کنیم در واقع مخاطب ما طیف متنوعی با گرایش‌های مختلف، توانایی‌ها و نیازهای مختلف هستند که باید این ویژگی‌ها را برای نوشتن در نظر گرفت.

 

فریدون عموزاده خلیلی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان دیگر مهمان این نشست نیز  گفت: برای نوشتن رمان خوب برای کودکان و نوجوانان باید بدانیم ویژگی‌های شخصیتی آنان چیست و بر اساس آن داستانی در رمان پیدا کنیم.

عموزاده خلیلی با اشاره به سن مخاطب نوجوان گفت: بهتر است رمانی که برای این گروه سنی نوشته می‌شود ماجرا جویانه و دارای حادثه باشد تا پاسخ‌گوی ویژگی‌ها و نیازهای آنان باشد.

این نویسنده اظهار کرد: بهتر است کتاب‌هایی که برای بچه‌ها نوشته می‌شود و مورد اقبال آنان قرار می‌گیرد را در نظر گرفته و بررسی کنیم و ببینیم چرا مورد علاقه آنان قرار گرفته است.

نویسنده رمان "زردِ مشکی" هم‌چنین گفت: برای این که یک اثر تاثیرگذار و مناسب باشد باید نگاه منتقدان و نظریه‌پردازان را نیز در نظر گرفت.

او با بیان این‌که تنوع بازی‌های رایانه‌ای و سینمای خانگی، به شرایط خطرناک رسیده است افزود: باید برای بچه‌ها کتاب‌‌هایی نوشت که دوست دارند. ممکن است کتابی از دید ما آرمانی و ایده‌ال باشد ولی از دید کودکان و نوجوانان این طور نباشد.

خلیلی تاکید کرد: اندیشه کتاب، پیام کتاب، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های کتاب برای مخاطب کودک و نوجوان باید جذاب باشد.

برای نوشتن یک کتاب خوب باید سه نکته، لحن کتاب، شخصیت رمان و زندگی آنان را در نظر گرفت.: اگر این سه نکته خوب تعریف و آنالیز شوند رمان ما اثر گذار خواهد بود.

لحن، رمز ما برای ورود به دنیای بچه‌ها است. فرم‌ها و ساختارهایی که برای رمان در نظر گرفته می‌شود می‌تواند زیر مجموعه گسترده لحن باشد. لحنی که نوجوانان را جذب می‌کند زبان امروزی و زبان متناسب با زبان بچه‌ها است.

وی با اشاره به این که ضعف اصلی رمان‌های ایرانی نداشتن شخصیت است اظهار کرد: وقتی رمانی درباره زندگی نوجوانان نوشته می‌شود باید همه ابعاد زندگی آنان را در نظر گرفت و با آنان روراست بود.

او در پایان گفت: لحن خوب رمان باعث ترویج خواندن می‌شود و مخاطب از خواندن آن لذت می‌برد بنابراین باید به دریچه دنیای مخاطب وارد شویم.

هفدهمین نشست کتاب‌خانه مرجع کانون با موضوع "کتاب‌سازی خوب برای کودکان و نوجوانان" روز ٢١ اسفند ساعت ١۵ تا ١٧ برگزار خواهد شد.

 

Submitted by editor3 on