رنگ کردن تخم مرغ با ابر

رنگ کردن تخم مرغ برای سفره هفت سین یکی از قدیمی ترین و لذت بخش ترین سنت های ایرانی است. امروزه خانواده ها به دلیل گرفتاری و مشغله بسیار ترجیح می دهند تخم مرغ های رنگ شده و آماده را خریداری کنند.

در حالی که رنگ کردن تخم مرغ در خانه یکی از راه هایی است که کودکان می توانند با آن در تدارک سفره هفت سین سهیم شده و به پیشواز بهار و سال نو بروند. در زیر یکی از ساده ترین روش های رنگ آمیزی تخم مرغ آورده شده است.

رنگ کردن تخم مرغ با ابر

مواد لازم:

  • آبرنگ یا گواش
  • اسفنج (ابر)
  • قیچی
  • تخم مرغ پخته

روش کار:

۱. پیش از هر کار تکه ای پارچه و یا پلاستیک را زیر دست کودک روی میز یا زمین پهن کنید تا در صورت شکستن تخم مرغ، تکه های آن به اطراف پخش نشده و خانه را آلوده نکند.

۲. ابر را به شکل دایره یا مثلث های کوچک ببرید. (کودک خردسال در این مرحله به دلیل استفاده از قیچی نیاز به همراهی بزرگسال دارد)

رنگ کردن تخم مرغ با ابر

۳. پس از اطمینان از خنک و خشک شدن تخم مرغ آن را در یک دست نگاه دارید (انگشت اشاره را در قسمت بالای تخم مرغ و انگشت شست را در پایین آن قرار دهید).

۴. یکی از تکه های ابر را به رنگ مورد نظر آغشته کنید. (در صورت استفاده از آبرنگ بهتر است ابر را کمی با آب مرطوب کنید و سپس به رنگ مورد نظرتان آغشته کنید)

رنگ کردن تخم مرغ با ابر

۵. حال به آرامی و با فاصله با ابر رنگی بر روی تخم مرغ ضربه بزنید (این کار را به دقت و آهسته انجام دهید تا بافت ابر بر روی تخم مرغ دیده شود و مهم تر آن که تخم مرغ در طول کار نشکند)

رنگ کردن تخم مرغ با ابر

۶. اجازه بدهید رنگ روی تخم مرغ خشک شود و سپس این کار را با رنگ دیگر انجام دهید. (این فرایند را می توانید به دفعات و با رنگ آمیزی دلخواه انجام دهید. می توانید به طور مثال ابتدا از رنگ های تیره استفاده کنید و سپس با رنگ های روشن روی آن نقشی زیبا بوجود آورید)

رنگ کردن تخم مرغ با ابر

۷. پس از رنگ آمیزی کامل اجازه بدهید تا رنگ ها خشک شود و سپس تخم مرغ رنگی را در سفره هفت سین قرار دهید.

رنگ کردن تخم مرغ با ابر

Submitted by editor6 on