روزهای بهتر در انتظار کودکان افغان

برای کودکان افغان روزهای بهتری در راه است. دولت افغانستان ده سال پس از پیوستن به "پیمان نامه حقوق کودک"، در ماه جولای (تیر ماه) سال جاری، نخستین گزارش خود را به "کمیته پیمان نامه حقوق کودک" در شهر جنوای ایتالیا فرستاد.

دولت هایی که به این پیمان نامه پیوسته اند و آن را امضا کرده اند، وظیفه دارند به طور مرتب از شرایط زندگی کودکان در سرزمین خود و فعالیت هایی که برای بهتر شدن زندگی کودکان در آن کشور انجام می شود به کمیته پیمان نامه حقوق کودک گزارش دهند.
افغانستان در سال ۱۹۹۴ به پیمان نامه حقوق کودک پیوسته اما تا کنون گزارشی به آن نفرستاده بود. به گفته نمایندگی سازمان بین المللی "نجات کودکان" در افغانستان، فرستادن نخستین گزارش راه را برای همکاری های بیشتر با دولت افغانستان باز می کند تا شرایط بهتری برای کودکان در این کشور جنگ زده فراهم شود.
بنابر آمار این سازمان بین المللی، هم اکنون در افغانستان نزدیک به دو میلیون کودک از رفتن به مدرسه بازمانده اند. بسیاری از دختران به خاطر خطرهایی که در راه رسیدن به مدرسه تهدیدشان می کند از درس خواندن چشم پوشیده اند. بیماری و فقر نیز از دیگر دشمنان کودکان این سرزمین به شمار می روند که آن ها را از آسایش و آموزش دور نگه می دارند.
 فرستادن گزارش به کمیته پیمان نامه حقوق کودک دولت ها را در پیوستگی همیشگی با این کمیته قرار می دهد و به این ترتیب دولت ها به رعایت قانون هایی که برای پشتیبانی از حقوق کودکان به صورت بین المللی  در نظر گرفته شده متعهد می شوند.
انتظار می رود دولت افغانستان از این پس هر پنج سال یکبار از وضع زندگی کودکان در کشورش به کمیته پیمان نامه حقوق کودک گزارش بفرستد.
سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۹ برای به رسمیت شناختن حقوق بنیادی زندگی کودکان، مانند حقوق اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن ها پیمان نامه حقوق کودک را تنظیم کرد و تا پایان سال ۲۰۰٨، صد و نود و سه کشور به آن پیوسته اند.
 

Submitted by editor6 on