روزی برای آقای «دال»!

۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور)، برای دنیای ادبیات کودک و نوجوان روزی ویژه است. روزی که ۹۳ سال پیش از این، "رولد دال"، خالق "چارلی و کارخانه شکلات سازی" به دنیا آمد و حالا هرسال به شکل رسمی به عنوان روز جهانی رولد دال، جشن گرفته می شود.

البته بزرگ داشت رولد دال به یک روز خلاصه نمی شود و سراسر ماه سپتامبر به نام او نامگذاری شده است. هر سال بسیاری از مدرسه ها در مناطق گوناگون جهان و به ویژه در انگلستان، ایرلند و ولز، از مدت ها پیش برای برگزاری جشن برنامه ریزی می کنند. کتاب های رولد دال را به شکل گروهی می خوانند و از داستان های او نمایش نامه نویسی می کنند. "چارلی" و "ماتیلدا"، شخصیت های مشهور داستان های دال، هم بهانه ای می شوند برای آموزگاران و کتابداران تا بچه ها را به خواندن و انجام فعالیت های هنری تشویق کنند.

سایت رسمی رولد دال هم به مناسبت تولد رولد دال در ماه سپتامبر، یک روزشمار با تصویرهایی از کتاب های دال برای این ماه تهیه کرده که در آن پیشنهادهای جالبی برای کودکان آمده است تا برای بزرگ داشت رولد دال فعالیت کنند.

"چارلی و کارخانه شکلات سازی"، "ماتیلدا" و "جیمز و هلوی غول پیکر" از کتاب های مشهور دال هستند و بیشتر کتاب های او را هم کوانتین بلیک تصویرگر مشهور بریتانیایی تصویرگری کرده است.

رولد دال در سال ۱۹۹۰ در شهر آکسفورد انگلستان در ۷۴ سالگی درگذشت.

 

Submitted by editor6 on