روز جهانی کتاب کودک به روایت پنجاه سال اسناد شورای کتاب کودک

چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه دوستداران ادبیات کودک در شورای کتاب کودک گرد هم آمدند و روز جهانی کتاب کودک را جشن گرفتند.

این برنامه با یادی از عباس حری استاد کتابداری و از اعضای قدیمی شورای کتاب کودک که هفتم اردیبهشت امسال در گذشت آغاز شد.

  به مناسبت پنجاهمین سال فعالیت شورای کتاب کودک، در جشن روز جهانی کتاب کودک امسال، گزیده ای از اسناد تصویری و نوشتاری مربوط به برنامه های روز جهانی کتاب کودک در این پنجاه سال به نمایش گذاشته شد و مسعود ناصری دریایی، از اعضا هئیت مدیره شورای کتاب کودک اطلاعاتی را درباره ی این اسناد در اختیار شرکت کنندگان قرار داد.

روز جهانی کتاب کودک به روایت پنجاه سال اسناد شورای کتاب کودک

افزون بر این شرکت کنندگان، بخشی از تاریخچه ی جشن های روز جهانی کتاب کودک در ایران را از زبان پوران اشتیاقی، محبوبه نور صالحی، یحیی مافی، کفایت رائین، نسرین دخت عماد خراسانی، ناصر یوسفی، نورالدین زرین کلک، هما جدیکار، شبنم رضوی و مهدخت کشکولی شنیدند.

نوش آفرین انصاری و توران میرهادی نیز در مصاحبه هایی ضبط شده درباره ی یلا لپمن و نقش او در شکل گیری دفتر بین المللی کتاب کودک، روز جهانی کتاب کودک و شورای کتاب کودک در ایران صحبت کردند.

نمایش پوسترهای روز جهانی از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۱۳ سال، اجرای نمایشی بر اساس نخستین پیام روز جهانی کتاب کودک نوشته یلا لپمن و نمایشگاهی از نقاشی های کودکان و نوجوانان بر اساس پیام های روز جهانی کتاب کودک از دیگر برنامه های جذاب این جشن بود.

روز جهانی کتاب کودک به روایت پنجاه سال اسناد شورای کتاب کودک

در پایان نیز شرکت کنندگان در این جشن نشانه کتاب و پرچم هایی که به این مناسبت تهیه شده بود به یادگار گرفتند.

روز جهانی کتاب کودک به روایت پنجاه سال اسناد شورای کتاب کودک

 

از سال ۱۹۶۷ دوم آوریل برابر با ۱۳ فروردین، زادروز هانس کریستین اندرسن، به نام روز جهانی کتاب کودک نام گذاری شده است و در سراسر دنیا جشن گرفته می شود. در ایران روز جهانی کتاب کودک ۱۴ فروردین جشن گرفته می شود. امسال این جشن با تاخیر و به عنوان بخشی از جشن های پنجاهمین سالگرد فعالیت شورای کتاب کودک برگزار شد.

 

پیام ها و پوسترهای روز جهانی کتاب کودک را بخوانیم و ببینیم

Submitted by editor3 on