زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان در خطر است!

امروز روز زمین است. روزی که بیش از یک میلیارد انسان در ۱۹۲ کشور جهان در برنامه های گرامی داشت آن شرکت می کنند و تلاش می کنند تا چهره دگرگونی اقلیم را هرچه بیشتر به هم نوعان خود در جهان نشان دهند.

موضوعی که امسال در روز زمین به آن توجه ویژه می شود، تاثیرات دگرگونی اقلیم بر روی محیط زیست و آب و هوا و در نتیجه تاثیرات مستقیم آن بر زندگی انسان ها بر روی کره زمین است. 

 

 دگرگونی اقلیم یا گرم شدن زمین، پدیده ای است که به نظر بسیاری از رهبران و سیاست گذاران جهان و هم چنین برای بسیاری از مردم، به این زودی ها بر روی زمین و ساکنانش تاثیر نخواهد گذاشت و یا این که تاثیرات آن بسیار اندک خواهد بود.  اما حقیقت این است که این مسئله هم اکنون زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان و اکوسیستم های طبیعی را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است. این تاثیرات به طور روزانه در حال افزایش و چند برابر شدن هستند. 

زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان در خطر است

بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها و در نتیجه به زیر آب رفتن سرزمین های کم ارتفاع، خشکسالی های پی در پی و کاهش محصولات کشاورزی، دست خالی به خانه برگشتن ماهی گیران، طوفان های سهمگین و ویرانی های بسیاری که بر جای می گذارند، سیلاب های پی در پی و کاهش آب آشامیدنی سالم، آتش گرفتن خودبه خودی جنگل ها ... و بسیاری رویدادهای طبیعی دیگر که در چند سال گذشته به طور فزاینده ای در میان مهمترین خبر های جهانی برای خود جا باز کرده اند، همه و همه پیامدهای دگرگونی اقلیم و گرم شدن زمین هستند.

زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان در خطر است

اما تاثیرات ویرانگر دگرگونی اقلیم به این جا ختم نمی شود. آیا منابع طبیعی‌، به ویژه منابع آبی که کره زمین اکنون در اختیار دارد برای سیر کردن ۹ میلیارد نفر کفایت خواهد کرد؟ بر اساس پیش‌بینی پژوهشگران افزایش دو برابری قیمت مواد اولیه غذایی تا سال ۲۰۵۰ میلیو‌ن‌ها نفر در آسیا و آفریقا را تهدید به فقر می‌کند.

گرم شدن کره زمین به افزایش شدید درجه حرارت، وقوع سیل و خشکسالی‌های فاجعه‌بار منجر می‌شود که این عوامل بر میزان تولید مواد اولیه غذایی تأثیر خواهند گذاشت و کشورهای فقیر و در حال توسعه بیشترین آسیب را از این کمبود مواد غذایی دریافت خواهند کرد.

در نگاهی به دنیای جانوران نیز با شرایط بهتری روبه رو نیستیم. زیستگاه های جانوران نیز در اثر تغییر اقلیم با خطر نابودی روبه شده است: خرس های قطبی و آب شدن یخ های قطبی، ببر هندوستان و کاهش جنگل های محل زندگی آن ها، نهنگ ها و کاهش پلانکتون های آب های دریای آتلانتیک شمالی و بسیاری موارد مشابه دیگر. تاثیرات دگرگونی اقلیم، مانند آتش به همه بخش های زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان سرایت می کند. 

زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان در خطر است

پژوهشی تازه نشان می دهد وضعیت نابودی گونه‌ها بسیار وخیم است. اثرات تخریب زادگاه‌ها و آلودگی محیط زیست در بسیاری از گونه‌ها ده‌ها سال بعد نمایان می‌شود و شمار گونه‌های در معرض خطر بسیار بیشتر از ارزیابی‌های پیشین است.

اما در سوی دیگر این چهره ناخوشایند، نور امیدی از تلاش های جهانی برای کاهش تاثیرات دگرگونی اقلیم به دنیا می تابد. هم اکنون انسان های بسیاری در سطح های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تلاش هستند تا توجه عمومی به مسئله محیط زیست را بیشتر کنند. 

ترویج اقتصاد سبز، آگاهی بخشی به مردم و برنامه ریزان و سیاست گذاران در زمینه راه های کاهش تاثیر دگرگونی اقلیم، طراحی و ساخت تکنولوژی های سازگار با محیط زیست، تلاش برای ایجاد و تصویب قوانین مربوط به مبارزه با دگرگونی اقلیم، تلاش برای زندگی بر اساس اصول توسعه پایدار در زندگی روزمره و بسیاری فعالیت های دیگر، نمونه تلاش های جهانی برای مبارزه با گرمایش زمین و دگرگونی اقلیم هستند.

زندگی انسان ها، جانوران و گیاهان در خطر است

امسال در چهل و سومین سال بزرگداشت روز زمین، کوشندگان محیط زیست همه ما مردم جهان را به تلاشی کوچک و آغاز تغییری کوچک در زندگی روزانه مان تشویق می کنند. تغییری که می تواند به اندازه هر فرد و هر خانواده به کاهش تاثیرات و روند دگرگونی اقلیم کمک کند. بیاییم در این روز یک تصمیم کوچک بگیریم. از کمتر استفاده کردن از وسایل نقلیه شخصی، خاموش نگه داشتن وسایل برقی در هنگامی که نیازی به آن ها نداریم و همچنین لامپ هایی که مورد نیاز نیستند، کاهش تولید زباله در طول روز، استفاده از وسایل قابل بازیافت، کاهش استفاده از ظرف ها بطری های پلاستیکی و یا کمتر کردن حجم خرید لوازم غیرضروری.

هر یک از این تصمیم های ساده و اجرای آن ها می تواند توجه دیگر انسان ها را نیز به اهمیت این موضوع و ساده بودن راه های کمک به کاهش دگرگونی اقلیم در زندگی روزانه جلب کند. 

بکوشیم تا امروز درباره دگرگونی اقلیم نکته کوچکی بیاموزیم و آن را به کودکان خود نیز بیاموزیم. بکوشیم تا امروز تصمیم کوچک سبزی بگیریم!

Submitted by admin on