زن و مردی که می‌خواهند بچه‌دار شوند، کتاب بخوانند

تیتر:
زن و مردی که می‌خواهند بچه‌دار شوند، کتاب بخوانند

یک مؤلف و پژوهشگر حوزه روانشناسی خانواده تاکید کرد که زن و مرد قبل از تصمیم به بارداری باید درباره‌ی کودکان، مراحل رشد و مسائل تربیتی آن‌ها مطالعه داشته باشند.

به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، ماندانا سلحشور - مترجم و نویسنده - گفت: طبیعی است زن و مردی که می‌خواهند بچه‌دار شوند ١٠ عنوان کتاب درباره‌ی کودک و نوجوان بخوانند. مراحل رشد را بشناسند و بدانند با بچه باید چطور رفتار کرد و هدف از داشتن فرزند چیست و مسائلی از این دست. مگر نه اینکه هر انسان عاقلی وقتی که می‌خواهد هر کاری بکند، ابتدا یک‌سری جست‌وجو می‌کند و مطلب به‌دست می‌آورد و بعد، کاری را که می‌خواهد، انجام می‌دهد؟ حال، اگر کسی می‌خواهد بچه‌دار شود، که اهمیت بیشتری دارد، و او باید از قبل - دست‌کم یک سال قبل از تصمیم به بارداری - درباره‌ی بارداری، رشد و تربیت کودک و غیره کتاب بخواند و برای نمونه، بداند شرایط لازم برای بچه‌دار شدن چیست و چگونه می‌توان سلامت بچه را تأمین کرد و در مرحله‌ی بعد، باید بداند وقتی که بچه به دنیا می‌آید، مراحل رشد او چگونه است.

این کارشناس ارشد روان‌شناسی خانواده، درباره‌ی چگونگیِ انتخاب کتاب‌های مناسب درباره‌ی بارداری، رشد و تربیت کودک و غیره پیشنهاد کرد: برای انتخاب کتاب خوب معمولاً باید به نویسنده و سابقه‌ی کار و آثار او نگاه کرد. آیا این نویسنده کتاب‌های دیگری هم دارد و یا نه فقط یک کتاب درباره‌ی کودک دارد. بعد از نویسنده، ناشر نقش مهمی دارد. زمینه‌ی فعالیت بعضی از ناشر‌ها مختص به روان‌شناسی و علوم تربیتی است. مثلاً انتشارات رشد. همه‌ی کتاب‌های انتشارات رشد در زمینه‌ی روان‌شناسی و علوم تربیتی است. یا مثلاً انتشارات پنجره یا انتشارات فراروان. این‌ها ناشرهایی هستند که در زمینه‌ی علوم تربیتی فعالیت می‌کنند. طبیعی است که اول باید به ناشرهای تخصصی مراجعه کرد و بعد به انتشارات دیگری که تفننی دو کتاب هم درباره‌ی روان‌شناسی کودک منتشر می‌کنند. کتاب‌خوان بعد از مدتی می‌فهمد که باید به سراغ کدام نویسنده و یا ناشر برود.

وی با اشاره به این‌که نزدیک به دو دهه است که درباره‌ی مسائل تربیتی و روان‌شناسی کودکان و نوجوانان ترجمه می‌کند و می‌نویسد، درباره‌ی انتخاب موضوع کتاب‌ها و چگونگی تألیف و ترجمه‌ی آن‌ها نیز گفت: وقتی می‌خواهم موضوعی را انتخاب کنم، ابتدا به شرایط زندگی در کشور و شهرم توجه می‌کنم. در غرب، مسائلی وجود دارد که برای آن‌ها اهمیت دارد. مثلاً دانش‌آموزان به اسلحه دسترسی دارند و خشونت و پرخاش‌گری در میان کودکان آن‌ها بیشتر است. برای همین، درباره‌ی این مسئله خیلی کار می‌شود. در ایران هم خشونت وجود دارد، ولی درصد آن کمتر است. در چنین موقعیتی، وقتی می‌خواهم مطلبی را ترجمه کنم یا بنویسم روی خشونت‌های این‌چنینی تمرکز نمی‌کنم. ترجیح من این است که مطالب لازم را بومی‌سازی کنم و توجه می‌کنم که مشکل، مشکل خودمان باشد. درباره‌ی بعضی از موضوع‌ها و مسائل هم منابع مکتوب خیلی کم است. مثلاً درباره‌ی فکر کردن یا مسئولیت‌پذیری کودکان. برای همین، نهایت سعی‌ام را می‌کنم تا وقتی مطالبی منتشر می‌شود، خیلی زود آن‌ها را ترجمه و بومی‌سازی کنم تا در دسترس خانواده‌های ایرانی هم باشد. حقیقت این است که بسیاری از برنامه‌ها و تجربه‌های تربیتی در غرب حساب‌شده و آزمایش‌شده و درست است و لازم است یک نفر این مطالب را برای استفاده‌ی خانواده‌های ایرانی به فارسی برگرداند. البته، همه‌ی مطالب خارجی به درد خانواده‌ی ایرانی نمی‌خورد و من، بعد از هفده هجده سال کار خودم را محق می‌دانم که مطالب بهتر و مناسب‌تر را انتخاب کنم.

از ماندانا سلحشور تاکنون نزدیک به ٣٠ عنوان کتاب در زمینه‌ی روان‌شناسی و مسائل تربیتی کودکان و نوجوانان منتشر شده است. «آموزش ارزش پول و مدیریت مالی به کودکان و نوجوانان»، «خانواده و تربیت جنسی کودکان و نوجوانان»، «آموزش ارزش پول و مدیریت مالی به کودکان و نوجوانان»، «مراحل رشد و پرورش کودک؛ از تولد تا پنج سالگی»، «خانواده و مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان» و «ترس‌ها و اضطراب‌های دوران کودکی» عنوان برخی از کتاب‌های اوست

نویسنده
گروه خبر کتابک
منبع
خبرگزاری دانشجویان ایران
تاریخ:
۹۳/۱۰/۱۷
Submitted by editor3 on