زیر درخت بید سبز

انتشارات همگام با کودکان و نوجوانان در اولین جشنواره ی آسیایی و جشنواره ی بین المللی تصویرگران کتاب کودک، با رتبه ی اول، ناشر برگزیده شد، هم چنین چهار دیپلم اتفتخار و جایزه از همین جشنواره دریافت کرد و نیز دارای چهار کتاب برگزیده ی سال از سوی شورای کتاب کودک است.

این کتاب، در آمریکا، در سال ۱۹۷۱، کتاب برگزیده ی سال برای کودکان شد. کتاب درباره ی جایی است که در آن حیوانات در کنار هم زندگی می کنند و قرار است کودک، به عنوان خواننده، با واقعیتی آشنا شود. خورشید راوی این داستان است و با این کلمات اندوهناک آن را آغاز کرده است: «جایی هست که من آن را خوب می شناسم و دام می سوزد.» حالا کودک، که می تواند هم خود خواننده این کتاب باشد و هم پدر و مادرش آن را برایش بخوانند، برای یک ماجرای متفاوت آماده می شود: داستانی که در آن اردک ها، ماهی های قزل آلا و لاک پشت ها و... در کنار هم زندگی می کنند.

داستان، که برای کودک زیر ۷ سال روایت می شود، او را با حیواناتی آشنا می کند که در یک برکه، زیر یک درخت بید، کنار هم جمع شده اند، البته در فضایی متفاوت با روال مرسوم و رایج داستان ها که شامل دوستی و رفاقت است. قرار است زندگی ای نشان داده شود که چندان هم دوستانه نیست. این همان واقعیتی است که همه سعی می کنیم از آن فرار کنیم اما قانون زندگی حیوانات است. ما، به عنوان انسان، سعی می کنیم راه بهتری برگزینیم، اما چه قدر موفق می شویم؟ این کتاب سعی دارد این موضوع را به ما یادآوری کند. نکته این است که بسیاری اوقات فراموش می شود حیوانات روش متفاوتی برای زندگی در کنار هم دارند و انسان ها قرار نیست همان گونه زندگی کنند. این کتاب حقیقت تلخ زندگی را با کودک در میان می گذارد. تصویرهای کتاب زیر درخت بید سبز را پری بیانی دوباره تصویرگری کرده است. این اثر سال ها قبل ترجمه و منتشر شده بود. اینک نشر روزبهان اولین چاپ خود را با همان شیوه ی نگارش و ویراستاری نادر ابراهیمی، صاحب نشر همگام با کودک و نوجوان، منتشر کرده است.

برگردان
ف‍رزان‍ه‌ اب‍راه‍ی‍م‍ی‌
تهیه کننده
پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان- سال چهاردهم- شماره ۴
نویسنده
Elizabeth Jane . Coatsworth, ال‍ی‍زاب‍ت‌ ک‍وت‍زورث‌
Submitted by admin on