ساخت قطار با کارتن‌های دورریختنی- فعالیت بسته «آواورزی با سی‌بی‌لک»

پس از آنکه داستانک دوم بخش چهارم کتاب خواندن «آواورزی با سی‌بی‌لک» را برای بچه‌ها بلندخوانی کردیم، تصمیم گرفتیم به‌عنوان فعالیت پس از بلندخوانی، همراه آنان یک قطار بسیازیم.

  • تاریخ: تیرماه ۱۳۹۶
  • برنامه «با من بخوان» در خانه کودک کوشا
  • نام کتاب: بسته پژوهشی آواورزی با سی‌بی‌لک، بخش چهارم، داستانک دوم
  • تعداد دانش‌آموزان: ٧ کودک پيش‌دبستانى و ١٠ کودک از مهدکودک

هدف از این فعالیت آشناسازی کودکان با قطار به‌عنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل بين‌شهرى و از سوی دیگر تقويت دوستى و روحیه کار گروهی و همكارى ميان بچه‌ها بود.

 

فعالیت کتاب آواورزی با سی بی لک

 

ابتدا مربيان با استفاده از كارتن‌های مقوایی باقی‌مانده از وسایل که جزء مواد دورریختنی بودند، واگن‌هاى قطار را درست كردند. بچه‌هاى پيش‌دبستانى وقتی قطار را ديدند، سوار آن شدند. اما همه مى‌گفتند قطارشان باید رنگارنگ باشد! هر كس درباره رنگ كردن قطار نظری می‌داد.

در مرحله بعد، از آن‌ها خواستيم كه بچه‌هاى مهدكودک را هم برای انجام این فعالیت فراخوانیم. همه موفقت کردند. دو نفر از بچه‌ها رفتند از بچه‌هاى مهد كودک دعوت کنند كه به ما بپیوندند.

هنگامی‌که مهدکودکی‌ها وارد حياط شدند، سه تا از بچه‌های پیش‌دبستانی به استقبال‌شان رفتند و با آن‌ها دست ‌دادند و خوش‌آمد گفتند. سپس همه‌ بچه‌ها در کنار هم، با قلم و گواش مشغول رنگ‌آميزى قطار شدند.

 

فعالیت ساخت قطار

 

رنگ آمیزی قطار

 

رنگ آمیزی قطار

 

درباره بسته پژوهشی «آواورزی با سی‌بی‌لک»

بسته «آواورزی با سی‌بی‌لک» بر پایه رویکرد آموزش خلاق کودک‌محور در آموزش زبان گفتار و ویژگی‌های آن به کودکان خردسال پژوهیده و فرآوری شده است. در این روش مربیان و بزرگ‌سالان با شیوه گفت‌وگویی با کودکان، کار آواشناسی پایه را انجام می‌دهند.

آواشناسی، پایه آموزش زبان است. کودکان در آواشناسی رانش درست واژه‌ها و سخن را فرامی‌گیرند. با گوناگونی آواها آشنا می‌شوند، ریتم‌ها یا چرخه آواهای پایه را می‌شناسند و بسیاری چیزهای دیگر که در آموزش زبان و موسیقی پایه کاربرد دارد.

از ویژگی‌های این مجموعه این است که فراتر از آموزش زبان فارسی است و اگرچه آموزش آن با زبان فارسی انجام می‌شود، اما مربی یا آموزگاری که کار آموزش با آواورزی را برعهده دارد می‌تواند با خلاقیت‌های خود به آن خصلت بومی بدهد. افزون بر این کودکان کم ‌توان یا کودکان با نیازهای ویژه نیز بسته به میزان توانایی شنوایی و

گفتاری یا توانایی ذهنی می‌توانند از آن کتاب بهره ببرند.

Submitted by editor71 on