سازمان ملل: حقوق کودکان معلول رعایت نمی‌شود!

 حقوق کودکان معلول یا دارای نیازهای ویژه، به خوبی رعایت نمی شود. یکی از آسیب پذیرترین گروه ها هستند. 

یونیسف می گوید حقوق کودکان معلول یا دارای نیازهای ویژه، بسیاری وقت ها رعایت نمی شود. این مسئله در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. در این نشست، آنتونی لیک، دبیر اجرایی یونیسف، گزارش بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل درباره وضعیت اجرای پیمان نامه حقوق کودک با نگاهی ویژه به کودکان با نیازهای ویژه یا معلول را ارائه کرد. 

بر اساس این گزارش، کودکان با نیازهای ویژه یا معلول به آموزش و بهداشت، امکانات بازی و فرهنگی مناسب دسترسی ندارند. زندگی این کودکان از استانداردهای لازم برخوردار نیست و به نیازهای آن ها توجه بسیار کمی می شود. در برخی از فرهنگ ها معلولیت، به عنوان نفرین شدگی و مجازات تلقی می شود. در برخی فرهنگ ها کودکی که نیاز ویژه دارد سرزنش می شود، زیرا معلولیت را نشانه خطا یا گناهی در گذشته می دانند. 

اما مشکلات این کودکان، بیشتر از این که به سبب معلولیت آن ها باشد، ناشی از مشکلاتی است که جامعه برای شان ایجاد می کند. از قوانین تبعیض آمیز و کاستی در پرورش آموزگاران برای کودکان ویژه تا ننگ آمیز دانستن معلولیت، ناآگاهی آموزگاران، والدین و جامعه درباره برخورد درست با کودکان معلول و همچنین کمبود خدمات ویژه اجتماعی به این کودکان. 

بدتر از همه این که داده های بسیار کمی درباره تبعیض در حق این کودکان وجود دارد، اما آن چه مشخص است این است که تبعیض در سطح بسیار گسترده ای وجود دارد. برخی تخمین ها نشان می دهد دست کم یک سوم کودکانی که در سن دبستان هستند و به مدرسه نمی روند، دچار نوعی از معلولیت هستند.

در گزارش سازمان ملل اشاره شده که کودکان معلول در همه بخش های زندگی خود با تبعیض روبه رو هستند و برای داشتن اطلاعات درست از وضعیت زندگی کودکان معلول در جهان به سرمایه گذاری بسیار بیشتری نیاز داریم.

Submitted by admin on