"سازنده کتاب"، همکاری یک نویسنده و ده ها کودک در تولید یک کتاب

همه آن چه آلن گیبنز، نویسنده مشهور انگلیسی ساکن شهر لیورپول درباره کتاب آینده اش می داند این است که داستان آن در لیور پول روی می دهد و دست کم دو شخصیت کودک در آن وجود دارد. او در انتظار است تا یک دانش آموز پایه ششم در شهر، طرح داستان او را در ۵۰ واژه برایش بنویسد.

پروژه سازنده کتاب (The Book Factor)، نام طرحی است که در قالب یک مسابقه نویسندگی برای کودکان پایه ششم در شهر لیورپول انگلستان اجرا می شود. در این طرح، دانش آموزان پایه ششم یازده مدرسه در لیورپول تشویق می شوند تا برای کتاب جدید آلن گیبنز نویسنده مشهور ادبیات کودک انگلیس، با خلاقیت و براساس موضوع مورد علاقه خود یک طرح بنویسند، طرحی که بیشتر از ۵۰ واژه در آن به کار نرفته باشد.

قرار است از میان طرح هایی که دانش آموزان برای این کتاب می نویسند یک طرح برگزیده شود و آلن گیبنز داستان کتاب را بر اساس آن بنویسد و شرکت انتشاراتی برینگتون نیز آن را در ماه جولای سال ۲۰۱۰ منتشر کند.

این پروژه را بنیاد بوک تراست و شرکت انتشاراتی برینگتون استوک در شهر لیور پول انگلیس اجرا می کنند و می کوشند تا در قالب یک مسابقه کودکان را به خواندن و نوشتن خلاق تشویق کنند. به باور آن ها، برای کودکان بسیار جالب است که بدانند یک کتاب چگونه شکل می گیرد و چه مراحلی پشت سر گذاشته می شوند تا یک کتاب منتشر شود. از تولد یک اندیشه یا احساس در ذهن نویسنده، تا ساختن طرح و ساختار و پردازش شخصیت ها و صحنه ها.

گیبنز، از پیش به این یازده مدرسه سر زده و با دانش آموزان درباره ویژگی های یک داستان خوب و طرحی که قلب و ذهن خواننده را به خود جذب کند گفت و گو کرده است.

برای اجرای این پروژه، ۱۰۰ جلد از کتاب های منتشر شده در برینگتون و منابع اطلاعاتی راهنما برای آموزگاران و دانش آموزان از سوی بنیاد بوک تراست در اختیار هریک از مدرسه های شرکت کننده در پروژه قرار گرفته است.

در بهار سال ۲۰۱۰ نیز، پس از آماده شدن کتاب، دانش آموزان پایه هفتم، خلاقیت خود را به مسابقه می گذارند و طرح روی جلد کتاب را با توجه به محتوای آن طراحی می کنند. پس از آن، دیلن گیبسن، یکی از تصویرگران مشهور کتاب های کودکان، طرح روی جلد کتاب را براساس طرح برگزیده این مسابقه تصویرگری خواهد کرد.

در پایان و پس از انتشار کتاب، بنیاد بوک تراست یک نسخه از کتاب را به عنوان هدیه برای همه کودکان شرکت کننده در پروژه خواهد فرستاد.

برگردان:
گروه مترجمان کتابک
Submitted by editor6 on