"سبد خواندن"، مهمان یک ماهه خانواده‌ها!

  •  "بچه‌ها این سبدها را خیلی دوست دارند. این که مادری کتابی را برای کودکش گرفته که بخواند برای بچه‌ها بسیار خوشایند است. این سبد مثل یک معما وهدیه برای کودکان است. کودک وقتی به کتابخانه وارد می شود با حجم عظیمی از کتاب رو به رو می‌شود که انتخاب را برایش دشوار می کند و کودک سردرگم می‌شود. اما سبد خواندن این مشکل را حل کرده است."
  • "در سبد خواندن برای همه رده‌های سنی کتاب هست. در هر بار مراجعه به کتابخانه ما تنها می توانیم دو یا سه کتاب را از کتابخانه امانت بگیریم ولی این بسته ها در هر نوبت، کتاب‌های بیشتری را در اختیار ما قرار می‌دهد."
  • "احتمال کمی وجود دارد که همه افراد خانواده باهم به یک کتابخانه سر بزنند. در این طرح کتابخانه پیش خانواده برده می شود. یکی از تاکیدها در این طرح این است که کتاب را با هم بخوانید مثلا مادر کتابی را بخواند دیگر افراد خانواده گوش دهند یا کودک بخواند و پدر و مادر شنوده باشند چنین امکانی در کتابخانه فراهم نیست و این چیزی است که طرح خواندن را یگانه می کند."
  • "این سبد مانند یک مهمانی است که زمان دارد. مهمانی است که یک ماه در خانه می‌ماند. بنابراین سعی می کنی که بیشترین استفاده را از آن ببری و این که این طرح طرح نویی است."
  • "معمولا آدم با هدف مشخصی و برای یافتن کتابی خاص به کتابخانه می رود. اما این بسته کتاب‌هایی را در اختیار خانواده قرار می‌دهد که شاید هرگز در زمان عادی انتخاب‌شان نکنیم. سبد خواندن هر بار یک چیز جدید به شما می‌دهد. درست مثل یک لپ لپ!"

آن‌چه که خواندید نظر گروهی از مادران شرکت کننده در "طرح سبد خواندن" است. اما سبد خواندن چیست؟

سبد خواندن طرحی است که خانه کتابدار کودک و نوجوان و ترویج خواندن نخستین بار آن را در سال ۸۷ اجرا کرد و اکنون برای سومین سال اجرا می‌شود.

سومین دوره با  همکاری مروجان پرسابقه گروه ترویج کتاب شورای کتاب کودک مدیریت و برگزار می‌شود.

 طرح سبد خواندن از ۱۰ سبد تشکیل شده است. در هر یک از سبدها، ۱۰ کتاب داستان و غیر داستان و مجله‌های عمومی و تخصصی با موضوع های گوناگون برای گروه‌های سنی مختلف قرار داده شده است به طوری که همه افراد خانواده می توانند چیزی برای خواندن در آن پیدا کنند. هر خانواده هر ماه می تواند یک سبد را در اختیار داشته باشد و هر ماه سبدها به طور چرخشی میان خانواده ها دست به دست می شوند.

هدف طرح سبد خواندن، ترویج خواندن در میان خانواده‌ است. این کتاب‌ها به نوعی نمادین هستند. یکی از مروجان برگزار کننده در پاسخ به این پرسش که آیا پرورش ترویجگر هم از اهداف این طرح است یا خیر چنین می‌گوید: "برنامه ریزی ما برای خانواده‌ها است، ما امیدواریم این طرح پله‌ای باشد برای ترویج کتابخوانی در خانواده و از خانواده به میان خویشاوندان و مدارس و محل کار و ...  گسترش پیدا کند. اکنون این طرح در چند مدرسه و یک شرکت ساختمانی هم اجرا می‌شود."

شرکت کنندگان در طرح سبد خواندن، مادران و دختران جوان هستند که هر ماه یک روز گرد هم می آیند.

جلسه با صحبت مادرانی که در این طرح شرکت کرده اند آغاز می شود. آن‌ها درباره محتوای سبدشان و بازخورد افراد خانواده درباره ی آن و کتاب‌هایی که خوانده‌اند گفت و گو می کنند. در پایان نشست هم هر ماه یکی از مروجان به مدت ۱۵ دقیقه با یکی از کتاب‌های موجود در سبد کارگاهی درباره ی خواندن، هنر، کتاب های مرجع، نشریات و ... برای شرکت کنندگان برگزار می کند.

نویسنده
گروه خبر کتابک/ شبنم عیوضی
Submitted by admin on