ستاره های خواندن لیگ برتر: ترویج خواندن با استفاده از فوتبال

"ستاره های خواندن لیگ برتر" یا (PLRS)، یک پروژه آموزشی است که می کوشد با استفاده از تب داغ فوتبال، شوق به خواندن را در وجود خانواده های انگلیسی که به خواندن علاقه ای ندارند اما فوتبال را دوست دارند برانگیزد.

این پروژه را "بنیاد ملی سواد آموزی" (National Literacy Trust) انگلستان در قالب طرحی به نام (Reading The Game)، اجرا می کند. در این طرح، با استفاده از ورزش ها، تلاش می شود تا مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و سخن گفتن در میان افراد جامعه در هر گروه سنی که باشند، بهبود و رشد پیدا کند.

"ستاره های خواندن لیگ برتر" یکی از پروژه های این طرح است و تلاش می کند تا خانواده هایی که کوچک ترین علاقه ای به خواندن نشان نمی دهند اما به فوتبال بسیار علاقه مند هستند را به خواندن تشویق کند. این گونه خانواده ها معمولا به سختی در دسترس سازمان ها و نهادهای ترویج خواندن قرار می گیرند و به دشواری می توان آن ها را به خواندن تشویق کرد.

ستاره های خواندن لیگ برتر

در پروژه ستاره های خواندن لیگ برتر، بیست تیم فوتبال از "لیگ برتر فوتبال انگلستان" شرکت می کنند و هرکدام یک بازیکن را به عنوان "نامزد قهرمان خواندن" معرفی می کنند. این نامزدها نیز کتاب مورد علاقه خود را معرفی می کنند. هر یک از بیست باشگاه فوتبال هم سه کتابخانه را معرفی می کنند تا میزبان نشست هایی شوند که در آن ها بیست کتاب معرفی شده از سوی نامزدان قهرمان خواندن، به صورت گروهی خوانده می شوند.

کودکان به همراه خانواده هایشان، به این باشگاه های خواندن در کتابخانه ها می پیوندند و در کنار خواندن کتاب های معرفی شده همراه با هم، در جلسه ای با یک نویسنده ورزشی شرکت می کنند و ممکن است قهرمان خواندن مورد علاقه شان را نیز دیدار کنند.

همه کتابخانه هایی که با این پروژه همکاری می کنند، نسخه های رایگان کتاب های معرفی شده از سوی نامزدان قهرمان خواندن را همراه با بیست عنوان کتاب محبوب ادبیات کودک در اختیار خانواده هایی قرار می دهند که در این طرح شرکت می کنند. کودکانی که برای خواندن این کتاب ها می آیند هدیه های دیگری مانند تی شرت های فوتبال و ابزارهای دیگر مربوط به این ورزش را دریافت می کنند. به این کودکان در پایان پروژه گواهینامه های موفقیت در پروژه هم اهدا می شود.

ستاره های خواندن لیگ برتر

این پروژه از سال ۲۰۰۳ با شرکت ۹۹ بازیکن لیگ برتر فوتبال انگلیس آغاز شد که این بازیکنان حالا به عنوان "ستاره های خواندن" شناخته می شوند. از آغاز پروژه تاکنون بیش از ۶۰۰۰ پدر و مادر و کودک و نوجوان در گروه های خواندن این پروژه شرکت کرده اند و بیشتر از ۱۵۰۰ کتاب نیز خوانده شده است.

این پروژه با همکاری "بنیاد ملی سواد آموزی" (NLT)، "لیگ برتر فوتبال انگلستان" (premier league) و "شورای هنری بریتانیا" (Arts council) اجرا می شود. برای بیشتر دانستن به این نشانی سر بزنید:

http://www.footballfoundation.org.uk/our-schemes/reading-the-game/premi…

برگردان:
لیلا عالمی
Submitted by editor6 on