سرخوش از کتاب گرد جهان!

دوم آوریل، ۱۴ فروردین، روز جهانی کتاب کودک است. کشورهای مختلف برای بزرگداشت این روز فعالیت های گوناگونی را ترتیب می دهند. 

دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) هماهنگ کننده این مناسبت است. هر سال یکی از کشورهای عضو این دفتر شعار و پیام روز جهانی کتاب کودک در آن سال را نوشته و پوستری برای آن طراحی می کند. امسال، کشور ایالات متحده آمریکا این وظیف را بر دوش داشته است. آموزگاران، مدیران مدرسه ها و پدران و مادران می توانند بر اساس این شعار و پیام، فعالیت های کتابخوانی و بازی و شادی برای کودکان ترتیب دهند. شعار و پیام سال ۲۰۱۳ را در زیر می خوانید: 

سرخوش از کتاب گرد جهان

می توانیم بخوانیم، من و تو!

نگاه کن که چگونه حرف ها واژه ها را می سازند، و واژه ها کتاب را 

و ما آن را در دستان خود جای می دهیم

و به زمزمه هایش گوش می سپاریم

و به رودخانه های خروشان که در برگ  های آن جاریست

و به نوای شگفت آور خرس هایی که برای ماه می خوانند.

آن گاه به دژهای وهمناک خاکستری رنگ راه می یابیم، 

و در دست های مان، 

درختانی به سوی ابرها شاخ و برگ می گشایند.

دخترهای بی پروا به پرواز در می آیند 

و پسرها برای ستاره های درخشان ماهی می گیرند!

من و تو می خوانیم، این سو آن سو

سرخوش از کتاب، گرد جهان!

شاعر: پت مورا

برگردان:زهره قایینی

با شاعر و تصویرگر پوستر این پیام بیشتر آشنا شوید:

سرخوش از کتاب گرد جهان

پت مورا، نویسنده، شاعر، آموزگار، مشاور و استاد دانشگاه است. او بنیان گذار برنامه خواندن با خانواده و ترویج خواندن روز کودکان، روز کتاب، در انجمن کتابخانه های آمریکا است. این برنامه با همکاری کتابداران، مروجان و آموزگاران انجام می گیرد. او تاکنون کتاب های تصویری، شعر و زندگی نامه های بسیاری برای کودکان و نوجوانان نوشته است که جوایز داخلی و بین المللی متفاوتی را به دست آورده اند. مورا به دلیل تعلق به دو فرهنگ آمریکایی- اسپانیایی همواره تلاش کرده است تا ارزش ها، گوناگونی ها و تفاوت های قومی و فرهنگی را در آثارش بیان کند. او در حال حاضر به همراه همسر و سه فرزندش در شهر سانتافه ی نیومکزیکو زندگی می کند. 

سرخوش از کتاب گرد جهان

اشلی بریان، یکی از محبوب ترین تصویرگران آمریکا و کاندید جایزه هانس کریستین  اندرسن در سال ۲۰۰۶ است. او تصویرگر، قصه گو، نویسنده، نوازنده و شاعری برجسته و خلاق است. آثار بریان بسیار متنوع است و روش بیان هنری او در آثارش به فراخور درونمایه ادبی اثر تغییر می کند. نشان دادن ارزش های فرهنگی و هنری متفاوت و اصالت بخشیدن به هنر کشورهای گوناگون، به ویژه هنرهای بومی آفریقا در آثار او مشهود است. او تاکنون در نمایشگاه های متفاوتی حضور داشته و توانسته است جوایز داخلی و بین المللی بسیاری کسب کند. او در حال حاضر در جیزه کرنبری کوچک زندگی می کند و در خانه اش به روی همه باز است. 

برای دریافت بروشور و پوستر روز جهانی کتاب کودک در سال ۲۰۱۳ این جا کلیک کنید

Submitted by admin on